Wat hebben we gedaan?

  • We hebben openbaar vervoer in Amsterdam betaalbaar gehouden, zeker voor Amsterdammers die het minder breed hebben.
  • We hebben, in samenwerking met omliggende gemeentes, geïnvesteerd in een flink aantal OV-hubs in en om Amsterdam waar voetganger, fiets, bus, tram en trein samenkomen. We werken aan een stevig regionaal en een fijnmazig stedelijk openbaar vervoersnetwerk. 
  • We beginnen komende periode met planvorming voor een Oost-West metrolijn, en zetten in op nachtmetro's.
  • Uiterlijk in 2022 zijn alle bussen en pontjes uitstootvrij. Het GVB is een volledig klimaatneutraal bedrijf in 2030.

Wat willen we nu doen?

  • We investeren in inclusieve en toegankelijke mobiliteit. We verbeteren de fijnmazigheid en de rijtijden van het openbaar vervoer en vergroten de mogelijkheden voor informeel OV: openbaar vervoer dat door buurtbewoners wordt uitgebaat en slecht ontsloten wijken beter toegankelijk maakt.
  • We creëren meer fiets- en looproutes naar de stations en we vergroten de sociale veiligheid en de toegankelijkheid voor iedereen. Daarbij hebben we extra aandacht voor gebieden die nu slecht bereikbaar zijn met het OV, zoals delen van Noord.
  • We gaan vervoersarmoede tegen. We stimuleren projecten die fietsgebruik stimuleren en maken het OV laagdrempeliger voor wie daar afhankelijk van is.

Een autoluwe stad. Voor heel veel Amsterdammers is dat al jaren een langgekoesterde wens. Veilig kunnen fietsen langs de grachten. Schone lucht inademen. Een blokje om zonder voorbijrazende auto’s. GroenLinks was lange tijd de enige voorvechter van een stad die écht autoluw is. Waar fietsers en voetgangers voorrang en ruimte krijgen. Waar kinderen écht een frisse neus kunnen halen. Het tij is gekeerd. Inwoners en maatschappelijke organisaties omarmden onze ambitie massaal.

Openbaar vervoer is een essentieel onderdeel van het leefbaar maken van de stad. Mensen met een kleine beurs of een lichamelijke beperking kunnen nog steeds niet goedkoop en makkelijk reizen door de stad. Voor GroenLinks is dat onacceptabel. Onze stad moet leefbaar zijn voor al haar inwoners. Iedereen moet veilig en gezond door Amsterdam kunnen reizen. Daarom investeren we in inclusieve en toegankelijke mobiliteit. We verbeteren de fijnmazigheid en de rijtijden van het openbaar vervoer. We vergroten de mogelijkheden voor informeel OV: openbaar vervoer dat door buurtbewoners wordt uitgebaat en slecht ontsloten wijken beter toegankelijk maakt. We creëren meer fiets- en looproutes naar de stations en we vergroten de sociale veiligheid en de toegankelijkheid voor iedereen. Daarbij hebben we extra aandacht voor gebieden die nu slecht bereikbaar zijn met het OV, zoals delen van Noord.