Wat hebben we al gedaan?
- We hebben het college opgeroepen de maximale snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Deze overgenomen motie heeft ertoe geleid dat de maximale snelheid in 2023 verlaagt wordt en dat daaraan voorafgaand wordt onderzocht welke uitzonderingen wenselijk zijn
- We maken meer ruimte voor fietsers en voetgangers, zodat iedereen zich gezond kan voortbewegen door de stad.
Wat willen we nu doen?
- We stellen een ‘vision zero’ op voor ernstige ongevallen: gevaarlijke straten en kruisingen geven we prioriteit bij het opnieuw inrichten van straten. De ongevalsregistratie wordt beter op orde gebracht, ook voor minder ernstige ongevallen.
- We breiden de handhaving op overtredingen van snelheid, verkeerd parkeren (ook van deelvoertuigen) en geluid uit. Bijvoorbeeld met akoestische flitspalen en geofencing. We lobbyen er in Den Haag voor dat een deel van de inkomsten van verkeersboetes bij de gemeente terecht komt
- We maken nóg meer ruimte in de stad voor fietsverkeer, voetgangers en verkoelend groen.
Een autoluwe stad. Voor heel veel Amsterdammers is dat al jaren een langgekoesterde wens. Veilig kunnen fietsen langs de grachten. Schone lucht inademen. Een blokje om zonder voorbijrazende auto’s. GroenLinks was lange tijd de enige voorvechter van een stad die écht autoluw is. Waar fietsers en voetgangers voorrang en ruimte krijgen. Waar kinderen écht een frisse neus kunnen halen. Nog wekelijks raken inwoners zwaargewond na aanrijdingen met auto’s en ander gemotoriseerd verkeer. Elk dodelijk ongeval is er een te veel. GroenLinks streeft naar nul verkeersslachtoffers. Op initiatief van GroenLinks maakt het stadsbestuur plannen om in Amsterdam 30 kilometer per uur de norm te maken en 50 kilometer per uur de uitzondering. Dit is heel goed nieuws voor de verkeersveiligheid, rust en leefbaarheid van Amsterdam. Door deze maatregel zullen er zo'n 25 procent minder ongevallen voorkomen die bovendien tot minder ernstig letsel leiden. Daarnaast zullen weggebruikers zich ook veiliger voelen en daarmee ontspannen kunnen deelnemen aan het verkeer. Ook zal het leiden tot minder geluidsoverlast. Met een afname van maar liefst 3 decibel bereiken we hetzelfde resultaat als wanneer we de hoeveelheid verkeer in Amsterdam zouden halveren.
Het tij is gekeerd. Inwoners en maatschappelijke organisaties omarmden onze ambities voor een autoluwe stad massaal. We hebben de afgelopen jaren hele grote stappen gezet met de Agenda Autoluw en maakten fietspaden scootervrij. We hebben een ambitieus plan opgezet om de lucht schoner en gezonder te maken. En we gaan voortvarend door. Want deze maatregelen zijn slechts het begin. GroenLinks wil een leefbare, duurzame en gezonde stad. Er komt meer ruimte voor fietspaden en wandelpaden. We zorgen voor dichtbij en betaalbaar openbaar vervoer voor mensen die niet willen of niet kunnen fietsen. Ook steden als Barcelona en Parijs maakten de afgelopen tijd ruimte vrij voor fietsen, wandelen, voor groen en recreëren. Wij zijn heel trots dat wij onderdeel zijn van deze brede Europese beweging voor meer leefbare, gezonde en autoluwe steden.