Bureaucratie
Het gevolg van de bureaucratische regels in de zorg is dat de mensen die deze zorg ontvangen, amper invloed hebben op het zorgproces. Er is weinig ruimte voor zorgontvangers om het beleid van de organisatie te verbeteren. Gek eigenlijk, want de mensen die de zorg ontvangen hebben vaak goede ideeën over hoe de zorg verbeterd kan worden. Doordat zij amper inspraak hebben in het zorgproces daalt hun vertrouwen. Zorgontvangers zeggen het gevoel te hebben dat er niet naar hen geluisterd wordt en dat ze maar een nummertje zijn.
Adriana Boon (46 jaar). bezoekt regelmatig een kliniek of ziekenhuis vanwege problemen met haar knieën en rug. “Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik geef de zorg een vijf voor patiëntvriendelijkheid. Het kan veel patiëntgerichter. Ik vind het zelf heel belangrijk dat ik kan meedenken over de behandeling, dat artsen goed naar mij luisteren en de tijd nemen. Bron: Zorgkaart Nederland
Groenlinks vindt dat zorgontvangers daadwerkelijk invloed moeten hebben. Daarom dient GroenLinks Amsterdam een voorstel in dat ervoor moet zorgen dat zorgontvangers daadwerkelijk inspraak hebben in het beleid van de zorgorganisaties.
Weten hoe?
Lees hier meer over het voorstel.