Laten we bij het begin beginnen. Hoe kan ik meepraten over wat er in mijn eigen buurt gebeurt?

Als je als bewoner wil meedenken over jouw buurt, je je zorgen maakt, of vragen hebt, kun je contact opnemen met jouw stadsdeelcommissielid. Die kan dat doorgeven aan het dagelijks bestuur. Als het om een issue gaat dat misschien meer stadsbreed speelt, kun je ook contact opnemen met onze raadsleden.

Wat houdt het in om lid te zijn van GroenLinks?

Als lid van GroenLinks bouw je mee aan een grote beweging voor een groen en sociaal Nederland. Je mag op de algemene ledenvergadering meestemmen over onder andere het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst, en op die manier invloed uitoefenen. Dit is natuurlijk heel belangrijk voor hoe GroenLinks de verkiezingen in gaat en uiteindelijk ook hoe de politieke vertegenwoordiging er qua mensen en inhoud voor vier jaar uit ziet. Als GroenLinks-lid krijg je elke maand de nieuwsbrief, zodat  je op de hoogte blijft  van de nieuwste ontwikkelingen en weet welke (online) bijeenkomsten en activiteiten eraan komen.

Op stadsdeel-, stads-, provinciaal, en landelijk niveau organiseert GroenLinks activiteiten voor leden. Dit kan bijvoorbeeld een pubquiz, thema-avond, of politiek café zijn. Op dit moment is dat allemaal online. Middels de activiteiten kun je andere leden ontmoeten, en meer betrokken worden bij de partij of de stad!

Hoe kan ik actief worden binnen GroenLinks?

Het is campagnetijd, en dus is er genoeg te doen! Zo kun je bijvoorbeeld apptivist worden. Of je kan je inzetten als online campaigner. Ook in de buurt kun je je inzetten bij het campagneteam!

Wat zijn werkgroepen, en wat doen die?

GroenLinks Amsterdam heeft elf werkgroepen, die elk  over een ander onderwerp gaan. Voorbeelden zijn wonen, onderwijs, verkeer, of dierenwelzijn. Een werkgroep is vaak gekoppeld aan het raadslid dat zich inzet voor dat onderwerp en dient als klankbord. Maar werkgroepen kunnen ook hun eigen plannen maken en vooral zelf agenderend zijn of het gesprek binnen de partij aanzwengelen. De werkgroepen bestaan uit GroenLinks-leden die geïnteresseerd zijn in dat onderwerp, en hun steentje bij willen dragen. Zij komen ongeveer maandelijks samen, en gaan ook wel eens samen op excursie om meer te leren over het onderwerp, of organiseren een themabijeenkomst. Als je bij een werkgroep zit, kun je je dus concreet inzetten voor een thema dat jou interesseert!

Wat kan ik zelf doen om een steentje bij te dragen in mijn buurt?

Actief zijn in je eigen wijk is leuk en dankbaar werk! Je kunt beginnen in je eigen buurthuis of via lokale vrijwilligersnetwerken. Bijvoorbeeld ABC taalles of WeHelpen. Maar ook via GroenLinks kun je je inzetten voor de stad, door bijvoorbeeld mee te denken over beleid op een bepaald thema middels een werkgroep.

Ik denk dat politiek iets voor mij is! Hoe kan je stadsdeelcommissielid worden?

Als je eraan denkt om je verkiesbaar te stellen als commissielid of raadslid, kun je je inschrijven voor Traject 2022. Tijdens (online) interactieve sessies komt je meer te weten over de Amsterdamse gemeentepolitiek, en of het iets voor je is! Vervolgens kun je je verkiesbaar stellen, maar meedoen aan het traject is zeker geen voorwaarde. Op de dag dat Amsterdammers op raadsleden stemmen, stemmen ze ook op stadsdeelcommmissieleden.

Een andere leuke manier om meer te weten te komen over GroenLinks en de Amsterdamse gemeentepolitiek is Zin in GroenLinks. In deze leergang praat je naast inhoudelijke onderwerpen ook over de gemeentepolitiek van binnenuit, en over de verschillende functies die er zijn. Je gaat in gesprek met een raadslid, commissielid, en/of een dagelijks bestuurder! Houd onze website of nieuwsbrief in de gaten om te weten wanneer je je weer kunt aanmelden voor de komende editie.

Illustratie met een roze achtergrond, met op de voorgrond een foto van de raadzaal in amsterdam

Hoe word je raadslid?

Door je kandidaat te stellen bij de kandidatencommissie van GroenLinks Amsterdam! Die commissie voert gesprekken met de mensen die zich aanmelden als kandidaat als er verkiezingen aankomen. Maar natuurlijk gaat er veel werk aan vooraf door allerlei mensen binnen de partij die zich bezighouden met scouting van talentvolle, potentiële kandidaten. GroenLinks Amsterdam heeft nu ook twee bestuursleden die zich bezighouden met scouting. De commissie heeft vervolgens gesprekken met potentiële kandidaten die zich aanmelden, en stelt aan de hand van deze gesprekken een concept-kandidatenlijst op. Op de algemene ledenvergadering stellen de kandidaten zich voor en stemmen de leden over de volgorde, daarna wordt de kandidatenlijst definitief vastgesteld.
Je hebt niet per se politieke ervaring nodig om raadslid te worden. Je kan ook uit een ander werkveld komen en nuttige kennis meebrengen. Veel raadsleden hebben overigens wel al politieke ervaring. Die zijn bijvoorbeeld eerst commissielid geweest in een stadsdeel.

Hopelijk scheppen deze antwoorden meer duidelijkheid over hoe de Amsterdamse gemeentepolitiek in elkaar steekt. Zoals je ziet zijn er heel veel manieren om actief te worden in de stad of bij GroenLinks! Wij zien je graag terug in een werkgroep, als campaigner, of misschien zelfs als commissie- of raadslid. Heb je nog vragen? Stuur dan vooral een mailtje naar vragen@groenlinksamsterdam.nl.

Met dank aan Anne Vernooij en Merel Pechtold