Wat hebben we gedaan?
- Het lerarentekort is aangepakt met onder andere versnelde programma’s voor zij-instromers en statushouders die al onderwijzer waren in hun land van herkomst. Desondanks blijft het tekort zeer problematisch en bleven wij lobbyen in Den Haag voor een bredere aanpak.
- Docenten kijken niet meer naar de thuissituatie van leerlingen bij het bepalen van hun advies voor de middelbare school. Dat hebben Amsterdamse schoolbesturen en de gemeente afgesproken om onderadvisering tegen te gaan.
- Voor kinderen in een aantal buurten in Zuidoost zijn we gestart met intensieve bijlessen. De eerste resultaten laten een systematische verbetering zien van de testgroep in vergelijking met de controlegroep
Wat willen we nu doen?
- Amsterdamse basisscholen dienen een afspiegeling van de buurt zijn. We maken afspraken met schoolbesturen om segregatie tegen te gaan. Alle basisscholen doen voortaan mee met het algemene toelatingsbeleid. Ook lerarenteams, schoolleiders, schoolbesturen en Raden van Toezicht moeten diverser van samenstelling worden.
- Extra leerondersteuning naast het reguliere onderwijs moet ook voor kinderen die het minder breed hebben mogelijk zijn. We verstevigen het naschoolse aanbod in de wijken en zorgen voor toegankelijke huiswerkbegeleiding, bijlessen, coaching en andere ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben om hun volledige potentie te benutten.
- Scholen moeten toegankelijk zijn voor alle kinderen. Hoge ouderbijdragen mogen ouders niet afschrikken. Basisscholen in Amsterdam die een ouderbijdrage hoger dan 112 euro per jaar vragen, krijgen geen subsidie van de gemeente.
- De gemeente draagt er in samenspraak met de scholen zorg voor dat kinderen in huishoudens op het ‘net niet genoeg’ minimum (Nibud) worden gefaciliteerd met een laptop en indien nodig met een fiets om naar school te gaan.
Postcode, afkomst, en de opleiding van je ouders zouden niet je kansen mogen bepalen. Echter gebeurt dat nu vaak wel. Kinderen met een niet-westerse migratieachtergrond krijgen vaker dan anderen te maken met onderadvisering. Dat wil zeggen dat ze een lager schooladvies krijgen dan wat ze eigenlijk kunnen. Hetzelfde geldt voor kinderen van wie de ouders een laag inkomen of een beroepsgerichte opleiding hebben. Dat moet niet mogen.