Nieuws van Marieke van Doorninck

Op weg naar een veerkrachtige, duurzame stad

Marieke van Doorninck

Het stadsbestuur van Amsterdam werkt op dit moment op alle mogelijke manieren aan het indammen van de coronacrisis. Onze wethouders schrijven over wat hen in deze tijd bezighoudt. Deze keer Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ordening en Duurzaamheid). In deze blog vertelt ze hoe ze blijft doorwerken aan een toekomstbestendige, vitale stad. Met Amsterdammers, met bedrijven, en met econoom Kate Raworth, bekend van de 'donuteconomie'.

Klimaatneutraal is het nieuwe normaal

Wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ordening en Duurzaamheid) lanceert de Routekaart Neutraal met de kinderburgemeester van Amsterdam

Amsterdam wil een duurzame stad zijn, voor nu én voor de generaties na ons. Een groene, gezonde, en welvarende stad voor iedereen die hier woont, werkt of op bezoek komt. Om de gemiddelde temperatuurstijging op aarde beperkt te houden, moeten we met z’n allen de CO2-uitstoot verminderen. Daarom vermindert Amsterdam in 2030 haar CO2-uitstoot met 55%. Voor 2050 streven we naar een afname van 95% in vergelijking met de uitstoot in 1990. Hoe we dat gaan aanpakken? Dat lees je in de Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050 (PDF), van onze wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ordening en Duurzaamheid). Hieronder legt zij uit hoe zij die route voor zich ziet.