Marieke van Doorninck

Wethouder

Marieke van Doorninck (1966) was acht jaar lang raadslid en later fractievoorzitter van GroenLinks in de Amsterdamse gemeenteraad. Ze werkte onder meer voor Oxfam Novib en het Steunpunt Vluchtelingen. In die rol zette ze zich onder meer in voor de strijd tegen mensenhandel. Nu is ze wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling en Duurzaamheid.

Als wethouder houdt ze zich bezig met ruimtelijk ordening, grondzaken, duurzaamheid, klimaat en energie. Ze ziet een sterke overeenkomst tussen haar missie om Amsterdam klimaatneutraal te maken en haar eerdere werk bij Oxfam en het Steunpunt. ‘Het systeem dat zorgt voor uitbuiting van mensen, zorgt ook voor de uitputting van de aarde,’ zegt Marieke.

Routekaart Klimaatneutraal

Als wethouder wil ze ervoor zorgen dat Amsterdam de omslag maakt naar schone energie. Ze heeft haar doelen scherp: in 2030 stoten we 55% minder CO2 uit en in 2050 bijna niks meer. In 2040 is Amsterdam aardgasvrij en de kosten zullen eerlijk worden verdeeld. Zo wordt Amsterdam een van de duurzaamste en gezondste steden van Europa.

Om daar te komen wil ze in gesprek met bewoners, bedrijven en organisaties. Want als we echt willen afkicken van kolen, olie en gas, moeten we alle kennis en ideeën in de stad bundelen om samen tot een groot plan te komen.

Er zullen bijeenkomsten worden gepland en evenementen worden georganiseerd. Er komt een online platform waarop iedereen zijn ideeën kan delen. Ook komt er een lijst met alle plannen die er al zijn, wat nieuwe plannen zijn en we maken we afspraken over hoe we dit kunnen gaan uitvoeren.

150 miljoen euro

Om iedereen te helpen deze plannen op te zetten heeft de wethouder een Klimaatfonds opgericht waar 150 miljoen euro in zit. Dit alles leidt eind 2019 tot de ‘Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050’, een Amsterdams Klimaatakkoord.