2.1 Lokale rijkdom in een solidaire en circulaire economie

Een duurzame, sociale en circulaire economie. En zo lokaal mogelijk. Dat is waar GroenLinks zich de afgelopen jaren sterk voor heeft gemaakt. Op dat spoor willen we dóór. Juist nu de coronacrisis Amsterdamse ondernemers zo hard heeft geraakt. Juist nu we de ecologische voetafdruk van Amsterdam moeten verminderen om de klimaatcrisis tegen te gaan, en we tegelijkertijd een fatsoenlijk bestaan voor alle Amsterdammers willen garanderen.

Met de toepassing van een speciaal voor de stad ontwikkelde vorm van het zogenaamde Donutmodel is Amsterdam wereldwijd trendsetter. Door circulair gebruik van grondstoffen en materialen sparen we het milieu, ontstaan er kansen voor ondernemen en creëren we nieuwe banen. In de Amsterdamse buurten en wijken krijgt dit handen en voeten door het versterken van de lokale duurzame economie (Community Wealth Building). De gemeente zet haar eigen inkoop in om lokale ondernemers te versterken en maakt afspraken met grote instellingen om ook met hun inkoop coöperatieve bedrijvigheid te versterken en het sociaal werkgeverschap te vergroten. Zo creëren we een rijke en democratische buurteconomie die duurzame werkgelegenheid biedt.

Met de Amsterdamse donuteconomie en door Community Wealth Building heeft Amsterdam de afgelopen vier jaar de eerste concrete stappen gezet om een duurzame en sociale economische systeemverandering te realiseren. Maar het grote geld krijgt nog altijd te veel ruimte om te verdienen aan Amsterdam zónder bij te dragen aan het sociale en duurzame karakter van de stad. Commerciële beleggingsfondsen zien winkelpanden als handelswaar en drijven zo de huren op voor lokale ondernemers. De exorbitante rijkdom van Amazon-eigenaar Jeff Bezos nam tijdens de coronacrisis alleen maar verder toe, terwijl in Amsterdam magazijnmedewerkers en pakjesbezorgers zich drie slagen in de rondte werkten - in onzekere omstandigheden en tegen lage lonen. Op de Zuidas verdienen sommigen nog steeds veel geld met belastingontwijking en speculatie in fossiele bedrijven, terwijl intussen de stad de negatieve gevolgen van de klimaatcrisis ondergaat. Zo’n economie van grote ongelijkheid en zonder oog voor de klimaatcrisis biedt ons geen toekomstperspectief.

Daarom willen wij een brede welvaart creëren voor alle Amsterdammers, met een sociale economie die klimaatneutraal is en geen grondstoffen en materialen verspilt. Wij staan voor een economie die gebaseerd is op gezamenlijke zeggenschap over de waardecreatie en voor fatsoenlijke banen voor Amsterdammers, in plaats van snelle winsten voor anonieme aandeelhouders. GroenLinks gelooft in een economie die ruimte maakt voor diversiteit en die mensen de mogelijkheid biedt zichzelf te ontplooien, in plaats van enkel grote bedrijven zonder binding met de stad vrij spel te geven.

Wij geven prioriteit aan mkb’ers die bijdragen aan de buurt terwijl ze zelf een eerlijke boterham verdienen. Aan zzp-collectieven die sociale zekerheid bieden en aan buurtcoöperaties die spullen repareren en hergebruiken. Aan knappe koppen in het hoger onderwijs die met partners in de stad werken aan duurzame energie. En aan vrijbuiters die in de rafelranden van de stad cultuur programmeren of stadslandbouwen. Kortom, het economische beleid van GroenLinks zet de komende jaren al die ondernemende Amsterdammers voorop die geworteld zijn in de stad en die bijdragen aan een duurzame, sociale en solidaire Amsterdamse economie.

Programmapunten:

  1. We voeren stadsbreed een digitale lokale munt in om de omzet in winkels, buurtcentra en horeca te bevorderen. Succesvolle voorbeelden als de Sardex op Sardinië laten zien dat waarde hiermee lokaal blijft circuleren en we winkelstraten en markten levendig kunnen houden. De gemeente bevordert de circulatie van de munt door hem zelf te gebruiken bij inkopen, leges en de belasting van commercieel gebruik van de openbare ruimte.
  2. Het ondernemersbeleid van de gemeente promoot duurzame en sociale ondernemingen, in het bijzonder kleinschalige bedrijvigheid en dienstverlening in coöperatief verband die bijdragen aan een circulaire economie door bijvoorbeeld reparatie, uitleen en hergebruik. We zetten in op ondernemers die niet alleen willen verdienen aan de stad, maar ook willen investeren in de stad.
  3. In de wijken waar de economie een steuntje in de rug kan gebruiken, zetten we incubators met wijkaandeelhouderschap op: fondsen die investeren in lokale ondernemers, ze een fysieke plaats bieden en begeleiden in hun ontwikkeling. Het rendement wordt uitgekeerd aan de bewoners. De gemeente betrekt private investeerders met hart voor de wijk bij deze incubators.
  4. We stoppen de groei van grote winkelketens in Amsterdamse winkelstraten door het samenvoegen van kleinere winkelpanden tegen te gaan. We strijden voor een betere huurbescherming (en behoud van lage huurprijzen) van winkelruimte om lokale zelfstandige ondernemers te beschermen.
  5. Amsterdam breidt haar duurzame, sociale en lokale inkoop verder uit om duurzame en coöperatieve bedrijvigheid, sociale firma’s en stadslandbouw te versterken. De gemeente maakt afspraken met grote semi-publieke instellingen als ziekenhuizen, nutsvoorzieningen en onderwijsinstellingen met datzelfde doel.
  6. Regelgeving die ondernemers belemmert om te verduurzamen, ruimen we ook uit de weg en we stimuleren en ontzorgen ondernemers om te verduurzamen. Milieuregelgeving handhaven we scherp, waarbij onze prioriteit is dat grote vervuilers gecontroleerd worden.
  7. Amsterdam wordt koploper in gezond en duurzaam voedsel. Door ruimte te bieden aan boerenmarkten en voedselcoöperaties kunnen bewoners verse en betaalbare seizoensproducten van boeren uit de regio krijgen en houden we natuurlijke kringlopen kort.
  8. We creëren een gezonde en duurzame voedselomgeving in Amsterdam door het aanbod van schoolkantines aan te passen, reclame voor ongezonde producten uit de openbare ruimte te weren en voorwaarden rond duurzaam en gezond eten in festivalvergunningen op te nemen. De gemeente geeft zelf het goede voorbeeld door gezonde, plantaardige voeding bij gemeentelijke evenementen te serveren.
  9. De gemeente maakt bindende afspraken met horeca, supermarkten en distributiebedrijven om voedselverspilling tegen te gaan.
  10. Amsterdam voert activistisch aandeelhouderschap over haar deelnemingen zoals het GVB, Schiphol en de haven, met speciale aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en fatsoenlijk werkgeverschap.
  11. De gemeente laat zich adviseren door een Sociaal Economische Raad voor de Metropoolregio Amsterdam, met vertegenwoordiging van het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen, vakbonden, culturele instellingen en vertegenwoordigers van duurzame, sociale en coöperatieve ondernemingen. Deze Raad neemt de plaats in van de huidige Amsterdam Economic Board.
  12. Experimenteren met niet-commerciële alternatieven voor een kapitalistische economie hoort ook bij onze economische agenda. We koesteren de tegencultuur van rafelranden en vrijplaatsen waar alternatieve vormen van samenleven, creëren en produceren tijdelijk én permanent kunnen bloeien. We zetten het gemeentelijk beleid van de Expeditie Vrije Ruimte onverminderd voort. Ruigoord blijft en daarnaast realiseren we de komende vier jaar een grote permanente experimentele woon-werkgemeenschap.
  13. We zijn kritisch op de komst van platformbedrijven zoals flitsbezorgers. Bestaande wetgeving voor de deel- en kluseconomie geldt voor iedereen; waar nodig ontwikkelen we nieuwe kaders om de negatieve effecten van de platformeconomie tegen te gaan. De gemeente steunt de ontwikkeling van niet-commerciële en coöperatieve platforms als alternatief voor platformkapitalisten.
  14. Markten krijgen meer ruimte voor ondernemerschap en innovatie. We zorgen voor transparant beleid en goed beheer zodat de markten plekken in de stad zijn voor goed, innovatief, toekomstgericht en lokaal gebonden ondernemerschap. Hierbij wijzigen we de regels in samenspraak met marktondernemers.
  15. We werken aan een stedelijke kringloop van voedingsstoffen. Inzameling en verwerking van organische reststromen worden geïntegreerd in de ruimtelijke ordening van de stad. Er komen in de hele stad wormenhotels en containers voor gescheiden gft-inzameling door bewoners. Uit biomassa- en afvalwaterstromen worden meer nutriënten teruggewonnen in een cluster van hoogwaardige bioraffinage in het havengebied en innovatieve verticale landbouw.
  16. De gemeente werkt nauw samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven om nieuwe circulaire toepassingen te bedenken voor de belangrijkste afvalstromen, om jongeren op te leiden deze toe te passen en pilots op te schalen. Dit wordt ook meegenomen in natuureducatie-beleid voor de jeugd.
  17. Rommel op straat en overvolle afvalbakken zijn velen een doorn in het oog, terwijl hiermee ook nog eens grondstoffen voor de circulaire economie verloren gaan. We maken het Amsterdammers daarom zo makkelijk mogelijk om afvalstromen gescheiden in te leveren en handhaven strenger op vervuiling. In elke wijk komt een inleverpunt voor afval dat gescheiden ingezameld moet worden (zoals klein chemisch afval) of dat gerecycled kan worden. Deze wijkpunten geven ook voorlichting over de circulaire economie en bieden ruimte aan kleinschalige initiatieven zoals kledingruil of reparatiecafés. De grotere afvalpunten worden recycle-centra waar bijvoorbeeld tweedehands bouwmaterialen te verkrijgen zijn.
  18. De gemeente maakt afspraken om de afvalinzameling van specifieke stromen te verbeteren: pakjesbezorgers nemen afgedankte apparaten en karton mee terug en supermarkten geven de inname van statiegeldproducten, lampen, batterijen en dergelijke een prominentere plaats en breiden deze mogelijkheden bovendien uit. De gemeente stimuleert ondernemersverenigingen om meer gezamenlijke inzameling van bedrijfsafval te realiseren. In BIZ-beleid wordt dit verankerd. Dat scheelt een hoop onnodig vrachtverkeer in de stad. Bedrijven worden medeverantwoordelijk om zwerfafval te voorkomen en op te ruimen.
  19. De haven is een spil in de Amsterdamse circulaire economie, haar bedrijfsvoering wordt daarom volgens het donutmodel gevoerd. De gemeente zorgt dat ze sturingsinstrumenten heeft om er op toe te zien dat de publieke belangen gewaarborgd worden. De haven analyseert de milieu-impact van de goederen- en grondstoffenstromen die door de haven lopen en stelt ambitieuze plannen op om bij te dragen aan de circulaire economie. Hierbij wordt sowieso gestopt met de doorvoer van soja. Door te investeren in de ontwikkeling van nieuwe duurzame technologieën versterken we de verbinding tussen de haveneconomie en de stedelijke kenniseconomie. De gemeente draagt bij aan de realisatie van infrastructuren voor waterstof, stoom, elektra en CO2 voor circulaire clusters.

Wat hebben we al bereikt?

  • We introduceerden Community Wealth Building in Nederland, een model voor een lokaal verankerde economie, waarin bewoners, bedrijven en organisaties samen meer waarde creëren voor hun wijk. Te beginnen in Zuidoost en vervolgens in elk stadsdeel.
  • Het stadsbestuur voerde activistisch aandeelhouderschap uit over bedrijven die (deels) in bezit zijn van de gemeente, zoals Schiphol en de haven, met speciale aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en een eerlijk beloningsbeleid. We verzetten ons tegen de uitbreiding van Schiphol en de opening van vliegveld Lelystad.
  • Voor de Strategie Amsterdam Circulair 2020-2025 maakt Amsterdam gebruik van een speciaal voor de stad ontwikkelde uitwerking van het ‘donutmodel’ van de Britse econoom Kate Raworth. Dat beschrijft hoe de overheid, bedrijven en burgers kunnen bijdragen aan een circulaire economie die rekening houdt met mensenrechten en het milieu.
  • Dankzij GroenLinks is er een duurzaam banenplan. Investeringen in de energietransitie leiden tot meer én beter werk voor Amsterdammers. Mensen die door de energietransitie hun baan dreigen te verliezen, worden naar nieuw en duurzaam werk begeleid.
Amsterdam in de nacht

2.2 Culturele stad van verbeelding

Onze stad kent een enorme rijkdom aan kunst en cultuur: in de vele creatieve broedplaatsen, de culturele rafelranden, het nachtleven en het debat. Het bloeit en bruist op de dynamische podia van internationale allure in het enthousiasme van de cultuurdocenten op onze scholen en de verrassende en vernieuwende kunstwerken in de openbare ruimte. Het leeft onder jongeren; in hun leefstijl, muziekcultuur en mode. Kunst en cultuur zitten, kortom, verankerd in het dna van Amsterdam en zijn ook belangrijke bronnen van werkgelegenheid.

Amsterdam huist ook vele culturele instellingen, evenementen en gezelschappen van internationale naam en faam. Van het Stedelijk Museum tot het Bijlmer Parktheater, van de Patta Academy tot het Concertgebouworkest en van het Amsterdam Dance Event tot het OCCII. Een rijkdom aan creativiteit en verbeelding, die iedereen in de stad toekomt. De afgelopen jaren heeft de gemeente ingezet op de verbreding en verdieping van het kunst- en cultuuraanbod om het toegankelijker te maken voor iedereen. De rijkdom aan verhalen in de stad vindt gelukkig steeds beter haar weg in verschillende culturele uitingen. Meer en meer diverse groepen Amsterdammers genieten van het culturele (nachtelijke) aanbod en meer Amsterdammers kunnen zich in dat aanbod herkennen.

Ook instellingen en gezelschappen zijn diverser en inclusiever geworden. Het aantal culturele voorzieningen concentreert zich van oudsher in het centrum, maar we hebben de afgelopen periode juist meer geïnvesteerd in nieuwe voorzieningen in verschillende wijken van Noord, Nieuw-West en Zuidoost. Er komt bovendien een nieuw theater voor de Meervaart in Nieuw-West, om (internationale) gezelschappen en nieuw talent een podium te bieden en om het culturele aanbod in Nieuw-West te verrijken. Nieuwe cultuurcoaches verbinden scholen, kinderen en ouders met het diverse cultuuraanbod in de stad en in alle wijken.

De coronacrisis trof de cultuursector, podia, debatcentra en niet in de laatste plaats alle makers ongekend hard. Amsterdam heeft instellingen en makers zoveel als mogelijk financieel ondersteund. Maar financiële steun van de landelijke overheid is noodzakelijk om onze culturele sector door deze zware periode heen te slepen. De crisis heeft nog maar eens aangetoond hoe belangrijk de culturele sector is voor Amsterdam. We ervoeren hoe groot onze behoefte is aan muziek, poëzie, cabaret en al die andere kunstvormen. Júist in moeilijke tijden. Dat is de kracht van kunst.

Het economische beleid van de stad gaat daarom de creativiteit en verbeelding in onze stad nog veel meer op waarde schatten. De culturele sector is zowel van grote economische als sociale waarde. Meer structurele en duurzame investeringen zijn nodig om de onzekerheid waar de sector nu meer dan ooit mee te maken heeft, te verminderen. Het culturele leven moet na de corona-jaren weer kunnen groeien en bloeien; kunstenaars, creatieven en makers bepalen hoe. Tegelijkertijd blijft verdere verbreding en verdieping nodig. Kunst maakt het leven rijker; culturele ervaringen komen voort uit verbeelding. Iedere Amsterdammer heeft recht op die verbeelding. Het toegankelijk maken van het culturele aanbod voor alle Amsterdammers heeft daarom de grootste prioriteit.

Programmapunten:

  1. Het verder verbreden en verdiepen van het culturele aanbod in de stad blijft - net als in de huidige cultuurvisie - het uitgangspunt van gemeentelijk beleid. Zo kunnen alle Amsterdammers zich verrijken met kunst en cultuur. In de wijken waar nog weinig aanbod is, wordt meer geïnvesteerd in kunst en cultuur. We onderstrepen dit met de komst van een nieuw theater voor het Bijlmer Parktheater in Zuidoost en nieuwe culturele voorzieningen in grootstedelijk Noord.
  2. Kleinere en inclusievere organisaties en podia krijgen meer prioriteit in financiering en ondersteuning. Nieuwe vormen van kunst krijgen ruimte, culturele ontwikkeling onder jongeren wordt ondersteund en gefaciliteerd. Ook het middensegment van het culturele aanbod wordt meer ondersteund om jonge kunstenaars, artiesten en makers de ruimte te bieden om door te stromen. De subsidieregelingen voor dit segment worden sterk vereenvoudigd waarbij ook organisaties die nu grotendeels hun eigen broek ophouden door verhuur en baromzet een beroep op - incidentele - ondersteuning kunnen doen. Zij zijn een onmisbaar onderdeel van het culturele ecosysteem. Zonder humuslaag geen bloeiende wereldtoppers.
  3. Het bieden van een locatie en ruimte voor culturele initiatieven komt centraler te staan in kunst- en cultuurbeleid, gebiedsontwikkeling en bestemmingsplannen, om zo te garanderen dat in alle wijken voldoende cultureel aanbod (inclusief repetitie- en oefenruimtes) is en om talent uit de wijk te stimuleren.
  4. Zelfbeheer van culturele plekken wordt meer mogelijk gemaakt en coöperatieve plekken voor kunstenaars worden gestimuleerd en ondersteund.
  5. We investeren in de komst en de structurele financiering van het Nationaal Slavernijmuseum in Amsterdam.
  6. Broedplaatsen worden structureel gefinancierd en waar mogelijk uitgebreid. Ze krijgen een permanente plek in buurten van alle stadsdelen, zodat verschillende buurtfuncties beter gecombineerd kunnen worden, beter de verbinding met buurtinitiatieven en buurtnetwerken kan worden gelegd en talent beter de weg weet te vinden. Kunstenaars uit de buurt (en voor de buurt) krijgen hierin meer de ruimte. De ijzeren voorraad van ateliers en atelierwoningen wordt beschermd.
  7. Kunst- en cultuurbeleid wordt een structureel onderdeel van het economische beleid van de gemeente Amsterdam, met de fair practice code als uitgangspunt voor makers en culturele ondernemers. De culturele sector wordt gestimuleerd en talent wordt internationaal gepromoot. Culturele instellingen worden lid van de Sociaal Economische Raad voor de Metropoolregio Amsterdam, die de plaats in neemt van de Amsterdam Economic Board.
  8. Nachtcultuur is onderdeel van het culturele aanbod in de stad en een belangrijke plek voor culturele vernieuwing. Het nachtcultuuraanbod wordt toegankelijker en verbreed, zodat het voor meer verschillende groepen Amsterdammers iets te bieden heeft. Bij de ontwikkeling van de stad houden we rekening met het aanbod van nachtcultuur en we zetten in op spreiding van de nachtcultuur in de stad. De nachtcultuur in met name Noord, Nieuw-West en Zuidoost, maar ook in het Centrum wordt verder ontwikkeld. Het Kunstenplan zal specifiek ruimte bieden aan nachtcultuur. Het aanbod van de Stadspas wordt uitgebreid met nachtcultuur.
  9. De voordelen van de nieuw ontwikkelde vormen van digitale toegang tot kunst en cultuur worden beter benut en gestimuleerd. Zo wordt de drempel tot verschillend kunst- en cultuuraanbod blijvend verlaagd en kan nieuw publiek laagdrempelig worden aangetrokken.
  10. Cultuureducatie wordt een structureel onderdeel van het reguliere onderwijsaanbod, in plaats van projectmatige financiering. Kinderen moeten tijdens hun schooltijd in aanraking komen met meerdere kunst- en cultuurdisciplines. De cultuurcoaches, die scholen, kinderen en ouders verbinden met het diverse cultuuraanbod in de stad, worden structureel ingezet en waar nodig in aantal uitgebreid. 
  11. Er komen jongerencultuurhuizen, waar het culturele aanbod voor en door jongeren wordt geprogrammeerd, ontwikkeld en verzorgd. Dit gebeurt waar mogelijk in zelfbeheer. 
  12. Er komt meer street art en graffiti in de openbare ruimte. De gemeente zoekt samen met bewoners actief naar plekken waar street art het straatbeeld kan verrijken. Street art wordt bij voorkeur gemaakt door kunstenaars uit de buurt.
  13. Culturele rafelranden en vrijplaatsen zijn de laatste jaren verloren gegaan, maar moeten worden beschermd en uitgebreid. Er moet kritisch worden gekeken naar regelgeving die een creatieve invulling van de vrije ruimte in de weg staat. 

Wat hebben we al bereikt?

  • Er is extra geld gereserveerd voor meer culturele voorzieningen in Nieuw-West, Noord en Zuidoost, omdat het belangrijk is dat iedereen kan opgroeien met kunst en cultuur binnen handbereik. Zo zijn in Nieuw-West met Oxville Cinema en het Internationaal Choreografisch Kunstencentrum (ICK) film en dans toegevoegd aan het culturele aanbod, en komt er een mooi, nieuw gebouw voor de Meervaart.
  • Tijdens de coronacrisis hebben we ons ingezet voor steun voor kunst- en cultuurinstellingen in de stad en voor makers.
  • Er kwamen cultuurcoaches om kinderen die minder makkelijk toegang hebben tot cultuur te verbinden met het rijke aanbod in de stad.
  • De gemeente heeft een speciale Nachtvisie gelanceerd om de creatieve nachtcultuur te steunen en te versterken.
  • Er kwam extra geld voor culturele broedplaatsen.
  • Erfgoed heeft een belangrijke rol gekregen bij de groei en ontwikkeling van de stad.
Een groep toeristen met rolkoffers op het Rokin

2.3 Stad in Balans

De grachten, het groen, het vrijzinnige karakter: het zijn maar een paar van de vele redenen waarom Amsterdam jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. Amsterdam is een populaire maar ook kleine wereldstad, waar de ruimte schaars is. Amsterdammers delen de stad daarom met bezoekers, en toerisme is onlosmakelijk verbonden met de culturele rijkdom van Amsterdam.

GroenLinks wil dat toeristen naar Amsterdam komen om dezelfde reden als Amsterdammers er graag willen wonen. Een divers cultuur- en horeca-aanbod. De prachtige stadsparken en gebouwen. De gezellige markten en winkels. En het vrijzinnige en barmhartige karakter. Dat betekent dat GroenLinks geen attracties wil waar Amsterdammers zelf met een grote boog omheen lopen, zoals bierfietsen, commerciële kroegentochten, vrijgezellenfeesten en wafelwinkels. We willen af van een cultuur die is gericht op snelle consumptie, en toe naar een winkelaanbod dat gericht is op Amsterdammers en waar vooral ruimte is voor lokale ambachten en kleinschalige detailhandel en horeca.

Verhuur van een eigen woning aan toeristen zorgt voor overlast in de stad. Maar het leidt ook tot meer ongelijkheid tussen arm en rijk. Huiseigenaren kunnen dankzij vakantieverhuur meer verdienen aan hun bezit. Terwijl mensen in een (sociale) huurwoning dat niet mogen, hoewel zij die extra inkomsten misschien goed kunnen gebruiken. Dankzij het stadsbestuur is de vakantieverhuur in de afgelopen periode ingeperkt. Wij zijn voor een volledig verbod op vakantieverhuur van woningen, maar zolang dat nog niet mogelijk is, beperken we in ieder geval het aantal dagen.

De hoeveelheid toeristen beweegt mee met het aantal bedden in de stad en daarom handhaven we de hotelstop. Maar we willen wel gastvrij blijven voor mensen met een kleine portemonnee. Daarom zorgen we dat er binnen het hotelaanbod overnachtingsmogelijkheden blijven voor toeristen met een klein budget, bijvoorbeeld in een hostel.

Sekswerk moet binnen Amsterdam mogelijk blijven, ook op de Wallen. Wel moeten er voor sekswerkers meer mogelijkheden komen om elders in de stad hun werk te doen. De Wallen zelf worden rustiger, veiliger en leefbaarder.

Programmapunten:

  1. GroenLinks wil een volledig verbod op vakantieverhuur. Door een totaalverbod op vakantieverhuur herstellen we de leefbaarheid in het centrum, dringen we onttrekking van woningen terug, en gaan we prijsopdrijving tegen. Tot we een totaalverbod hebben gerealiseerd, brengen we de vakantieverhuur van een woning verder terug tot maximaal 21 dagen per jaar.  Sancties op overtreding worden verzwaard en handhaving wordt uitgebreid.
  2. De hotelstop die in 2016 is ingevoerd handhaven we strikt en we onderzoeken de mogelijkheden om de bouw van hotels uit bestaande bestemmingsplannen tegen te houden. In gebieden waar volgens het huidige overnachtingsbeleid onder voorwaarden nog bouw van nieuwe hotels wordt toegestaan (de zogenaamde ‘tenzij-gebieden’) komt een volledig verbod.
  3. We verminderen de toeristische druk op de stad. De gemeente stopt met campagnes die gericht zijn op het werven van toeristen als het aantal van 12 miljoen is bereikt, conform het Volksinitiatief. Wanneer er meer dan 18 miljoen bezoekers in één jaar in de stad overnachten, neemt het stadsbestuur maatregelen om weer snel onder dit getal te raken, zoals een vergunningenstop voor uitbreidingen van huidige hotels en het verder verhogen van de toeristenbelasting.
  4. De druk op de binnenstad wordt verminderd door de cruiseterminal te verplaatsen naar een geschikte locatie buiten het centrum, bijvoorbeeld de Coenhaven.
  5. Schiphol kan na de coronacrisis niet terug naar business as usual, daarvoor zijn schadelijke effecten zoals geluidsoverlast te groot. Het vliegverkeer op Schiphol wordt teruggedrongen, we stoppen de nachtvluchten en korte vluchten, vliegveld Lelystad blijft dicht en we lobbyen in Den Haag en Europa tegen goedkope vliegtickets. Amsterdam zet zich in voor het realiseren van goede Europese treinverbindingen als milieuvriendelijk en gemakkelijk alternatief.
  6. We maken ons in Europa hard om de overheid meer sturing te geven over het vliegverkeer van Schiphol, zodat publieke belangen beter meegewogen worden in het aanbod van routes en landingstijden, en er meer voorrang gegeven kan worden aan brandstofzuinige en stille vliegtuigen.
  7. Omwonenden moeten volwaardig betrokken zijn bij de besluitvorming rondom Schiphol. Burgerinitiatieven die de geluidsoverlast van Schiphol in Amsterdam meten zijn zeer welkom en kunnen op steun van de gemeente rekenen.
  8. Er komt geen uitbreiding van het aantal evenementen dat jaarlijks in stadsparken mag plaatsvinden. Er worden strikte eisen gesteld aan het voorkomen van schade aan de natuur en overlast voor omwonenden. Om de stadsparken en bestaande festivallocaties in woonbuurten te ontlasten, onderzoeken we de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam festivalterrein.
  9. Sekswerkers moeten veilig en in rust hun werk kunnen doen en worden als ondernemers aangemerkt in het economische beleid van de gemeente. We willen af van raamprostitutie als toeristische attractie. Daarom steunen we de ontwikkeling van een nieuw erotisch centrum buiten de binnenstad. We zorgen ervoor dat de huidige sekswerkers hun werkplek niet verliezen. Dat betekent dat er op de Wallen alleen ramen worden gesloten als die elders in de stad worden gecompenseerd. In totaal komen er meer veilige en vergunde werkplekken voor sekswerkers. Ook vergund thuiswerken en werven via internet wordt mogelijk en beter gecontroleerd. We onderzoeken in samenwerking met sekswerkers of Amsterdam weer een tippelzone moet openen. 
  10. We beschermen kleine, unieke en ambachtelijke ondernemers in de stad door gemeentelijk vastgoed te verhuren aan bijvoorbeeld ambachtelijke bedrijven, kunstenaars, huisartsen en sociale ondernemers. De gemeente zet in samenspraak met ondernemersverenigingen en bedrijveninvesteringszones in op een divers winkelaanbod door middel van branchering. Zo gaan we commercialisering gericht op massatoerisme tegen. 
  11. Wat je verkoopt, krijg je nooit meer terug. Bestaand gemeentelijk vastgoed wordt daarom niet verkocht. We onderzoeken de mogelijkheden om vastgoed op te kopen als zich goede, strategische gelegenheden aandienen. We zetten ons er voor in dat er in elke buurt een vrije ruimte voor bewoners wordt gerealiseerd. In navolging van de N.V. Zeedijk richten we nieuwe N.V.’s op, waar we ruimte realiseren voor buurthuizen, wonen en kleinschalige detailhandel, horeca en ambachten.
  12. Sekswerkers zijn gewenst en worden als volwaardige ondernemers behandeld in het economische beleid van de gemeente. Dit houdt in dat zij veilig moeten kunnen werken. Ook raamsekswerk hoort daarbij, maar niet als toeristische attractie. Daarom steunen we de ontwikkeling van een nieuw erotisch centrum buiten de binnenstad. We zorgen ervoor dat de huidige sekswerkers hun werkplek niet verliezen. Dat betekent dat er op de Wallen alleen ramen worden gesloten als die elders in de stad worden gecompenseerd. In totaal komen er meer veilige en vergunde werkplekken voor sekswerkers. Ook vergund thuiswerken en werven via internet wordt mogelijk en veilig. We onderzoeken in samenwerking met sekswerkers welke behoeftes zij hebben, uiteenlopend van meer autonomie en hulp bij financiële zelfstandigheid tot het weer openen van een tippelzone.

Wat hebben we al bereikt?

  • Er is een maximum voor het aantal Bed & Breakfasts ingevoerd, naast een maximum aantal dagen voor Airbnb-verhuur traden we hard op tegen illegale hotels. Zo houden we alle buurten gemengd en leefbaar voor bewoners.
  • We pleitten voor meer vergunde werkplekken voor sekswerkers in de stad, niet alleen plekken in de raamprostitutie maar bijvoorbeeld ook in een prostitutiehotel, zodat zij veilig hun werk kunnen doen.
  • Het leverde behoorlijk wat reuring op: ons idee om de letters IAmsterdam te verwijderen van het Museumplein. Het vormde het startpunt voor een andere manier van denken over toerisme en en het tegengaan van vercommercialisering van de openbare ruimte.
  • In stadsdeel Centrum is een halt toegeroepen aan nieuwe toeristenwinkels en wordt er steeds verder ingezet op behoud en herstel van winkeldiversiteit.
  • In het Wallengebied blijft Kunst- en expositiecentrum W139 met steun van de gemeente behouden, om tegenwicht te bieden aan de toeristische monocultuur en bij te dragen aan de leefbaarheid in de buurt.