Waarom is GroenLinks jouw partij?

GroenLinks is voor mij de partij met de meest humane visie op de samenleving. De diverse en multiculturele samenleving, daar zijn wij trots op. Ook is GroenLinks de meest serieuze partij die effectief het bewustzijn vergroot voor meer duurzaamheid en respectvolle omgang met de aarde en het milieu. GroenLinks erkent klimaatonrechtvaardigheid: het zijn juist arme landen die het hardst worden getroffen door de klimaatverandering, terwijl zij die niet hebben veroorzaakt. GroenLinks combineert een gedegen visie met concrete haalbare oplossingen voor die problemen.

Hoe ziet jouw ideale stad eruit?

Een samenleving waar zoveel meer mensen kunnen profiteren van de welvaart in onze stad, dus Amsterdammers die echt eigenaar worden van de economie. En niet alleen een paar rijke kapitalisten, CEO en dure aandeelhouders. Een stad die een voorbeeld is voor de rest van Nederland en toewerkt naar een ander economisch model. Een circulair economisch model dat niet alle grondstoffen uitput, maar efficiënt blijft (her)gebruiken. Mijn ideale stad is een stad waar iedereen zijn culturele, seksuele, religieuze en etnische achtergrond openlijk mag vieren, op een manier waar iedereen trots op kan zijn.

Wat kan en moet nog beter in Amsterdam?

De ongelijkheid in alle opzichten is een van de grote uitdagingen van deze tijd. Juist nu, met economisch moeilijke tijden in het vooruitzicht. Het is voor mij onverteerbaar dat mensen die nauwelijks hebben geprofiteerd van de economische groei, de afgelopen jaren, de zwaarste klappen zullen vangen. Dat hebben we ook gezien bij de vorige crisis. Wijken zoals de Bijlmer zijn daar nog niet helemaal van hersteld. Dit moet echt anders in onze samenleving.

Hoe bereik je jouw idealen het beste?

Door zelfvertrouwen, geloof en leiderschap te tonen. Door feeling te blijven hebben met de mensen waar het over gaat.

GroenLinks-raadslid Simion Blom spreekt tijdens de vergadering van de Amsterdamse gemeenteraad
Simion Blom (foto:Hans Mooren)

Wat heb jij aan het eind van je termijn (hopelijk) voor elkaar gekregen?

Hopelijk zijn we als Amsterdam moedig genoeg fors in te zetten op Community Wealth Building. Met eerst een pilot in Zuidoost en hopelijk in de rest van de stad (Noord/Nieuw-West). Dan  hebben we heel veel lokale ondernemers en maatschappelijke initiatieven helpen groeien op een manier die onmiskenbaar impact heeft in de wijk. Daar wordt heel Amsterdam beter van. En natuurlijk de realisatie van een Nationaal Slavernijmusem.

Wie is jouw rolmodel?

Heel veel mensen... Voor nu: alle mensen die de afgelopen jaren zich hebben ingezet voor de discussie rondom Zwarte Piet, Institutioneel racisme en erkenning slavernij- en koloniaal verleden.

Wat is je grootste talent?

In bulletpoints:

• Breedsprakigheid 😉
  • Inlevingsvermogen
  • Hersenen die het gewoon doen

Waar mogen we je ‘s nachts voor wakker maken?

Roti 😁

Je zit in de raad sinds 2014. Waar ben je trots op?

Het proces rondom het toekomstig Nationaal Slavernijmuseum.

Dit is leuk om over jou te weten:

Weer in bulletpoints:

• Geen goudvissen, geen hond of kat
  • Single
  • Kindloos