Het treft mensen die vanuit Suriname naar Nederland zijn gemigreerd na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975. Zij hebben nu alleen AOW opgebouwd over de jaren dat ze in Nederland wonen. De eerdere jaren dat ze als volwassene in Suriname woonden en werkten, tellen niet mee bij de opbouw. “En dat terwijl zij altijd Nederlander zijn geweest, vanaf hun geboorte, ook in het land van herkomst”, zegt ons raadslid Simion Blom. Het verschil kan oplopen tot wel enkele honderden euro’s per maand.

AOW is een groot goed, voor alle Nederlanders

Deze situatie leidt tot veel armoede. Veel ouderen blijven tot ver na hun pensioengerechtigde leeftijd doorwerken om de eindjes aan elkaar te knopen. Andere mensen zien zich gedwongen een zogenaamde AIO-bijstandsregeling aan te vragen. “Deze regeling legt helaas allerlei beperkingen op aan de bewegingsvrijheid van ouderen”, aldus Simion Blom. “Mensen mogen bijvoorbeeld minder lang verblijven in hun geboorteland, waar familie en vrienden wonen die een sociaal vangnet bieden. En dat op je oude dag...”

Al decennialang vragen belangengroepen vanuit de gemeenschap aandacht voor het probleem. In de Amsterdamse gemeenteraad heeft de GroenLinks-fractie er bij het gemeentebestuur op aangedrongen om actie te ondernemen. Wethouder Rutger Groot Wassink: ‘Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met een onrechtvaardige fout. Een fout waardoor veel ouderen moeite hebben om de maand door te komen. Dat kan niet, dat mag niet. AOW is een groot goed, voor alle Nederlanders.’ Hij heeft de kwestie aangekaart bij minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken).

Armoede bestrijden, dat is wat telt

We zijn blij dat deze kwestie nu ook de aandacht heeft van de Tweede Kamer. Kamerlid Paul Smeulders zet zich hier onder andere voor in. Op donderdag 15 oktober is een belangrijke motie aangenomen. De regering wordt daarin gevraagd om een adviescommissie in te stellen die nogmaals nagaat of er een juridische grondslag kan worden gevonden om deze groep mensen tegemoet te komen voor hun onvolledige AOW-opbouw. Ook moet de regering ouderen beter informeren over de AOW en AIO-rechten.

Juristen vrezen dat het dichten van het AOW-gat van deze groep Nederlanders een precedent zal scheppen. Simion Blom: “Menselijkheid en de wens om armoede te bestrijden moeten het enige zijn wat telt.”

Helaas heeft een van de strijders van het eerste uur, Winston Kout, dit positieve nieuws niet meer mee mogen maken. Hij overleed op 65-jarige leeftijd op 13 oktober in Paramaribo. Wij wensen de nabestaanden veel sterkte.