WAAROM IS GROENLINKS JOUW PARTIJ?

Bij GroenLinks staan mijn idealen centraal: rechtvaardigheid en duurzaamheid. Niet alleen voor onszelf en nu, maar ook voor anderen wereldwijd en toekomstige generaties.

HOE ZIET JOUW IDEALE STAD ERUIT?

De ideale stad bruist van sociale en groene initiatieven. Waar medemenselijkheid en welzijn voorop staan en we laten zien hoe nieuwe vormen van economie en samenleven er uit kunnen zien.

WAT KAN EN MOET NOG BETER IN AMSTERDAM?

Waar in Amsterdam je wieg staat bepaalt nog te veel welke kansen en mogelijkheden je krijgt. Dat gaat over gezondheid, onderwijs, maar bijvoorbeeld ook over verkeer: hoe goed ben je verbonden met de rest van de stad? Daar is nog een hoop werk te doen. Daarnaast zie ik kansen om ook in samenwerking met andere Europese steden te laten zien wat progressief beleid betekent en verandert in de praktijk. In de stad komen alle grote vraagstukken samen; en dus is het ook de plek om radicale oplossingen te implementeren.

Elisabeth IJmker voor tram

Hoe bereik je jouw idealen het beste?

Samen met de mensen en organisaties in de stad, die zitten vol van ideeën en plannen waar ik me graag door laat inspireren.

WAT HEB JIJ AAN HET EIND VAN JE TERMIJN (HOPELIJK) VOOR ELKAAR GEKREGEN?

Een sterkere lokale gemeenschapseconomie, meer groene en leefbare straten, en meer tegenmacht voor toenemende dataverzameling en digitalisering in de stad.

Waar ben je trots op?

De strijd tegen flitsbezorging. In korte tijd hebben we laten zien dat je als stad niet machteloos bent tegen digitale platforms en de miljarden aan durfkapitaal die daar achter schuil gaan.

WAT IS LEUK OM OVER JOU TE WETEN?

Ik zing in het koor van de Engelse kerk in het Begijnhof, een prachtig gebouw dat al meer dan 400 jaar een thuis biedt aan Engelssprekende kerkgangers in de stad.

Welk nog-te-lezen-boek ligt er op je nachtkastje?

The Age of Surveillance Capitalism van Shoshana Zuboff  📚