Imane Nadif, fractievoorzitter:

In de begroting maakt het college keuzes die laten zien dat ze staan voor een gelijkwaardige stad en investeren ze in de toekomst. Wij zijn blij met deze begroting. Het laat zien dat we hier in Amsterdam niet meegaan in de plannen van het extreemrechtse kabinet in Den Haag. Wij blijven bouwen aan een sociaal en groen Amsterdam waar iedereen mee kan doen.

Verschillende voorzieningen staan onder druk door stijgende kosten en jarenlange bezuinigingen. Dit leidt bijvoorbeeld tot lange wachtlijsten in de jeugdzorg. Daarom maakt het college 20 miljoen extra vrij om de tekorten aan te vullen en voor 2025 en 2026 een extra 5,5 miljoen om de zorg voor juist deze groep kinderen te waarborgen.

En natuurlijk wordt er ook geld gestoken in een leefbare en groene stad. Het college investeert extra om zwerfafval tegen te gaan, er komt 2 miljoen beschikbaar om de stad te beschermen tegen extreem weer door klimaatverandering en 1,5 miljoen voor het herplanten van bomen.

Amsterdam blijft zich inzetten voor humane opvang, met of zonder Den Haag. In deze begroting wordt daarom onder andere 2 miljoen beschikbaar gesteld om de LVV-voorzieningen (bed, bad, brood-voorzieningen) in Amsterdam voort te zetten. Wij pakken op, wat het kabinet laat liggen.

En dit zijn slechts een paar voorbeelden uit de begroting. Doordat de financiën van de stad op orde zijn, kunnen we investeren. Investeren in een groen en sociaal Amsterdam waar iedereen zich thuis kan voelen. En daar zijn we trots op.

Jenneke van Pijpen, woordvoerder Financiën:

Amsterdam staat er goed voor, ondanks dat het geld dat de gemeente krijgt van Den Haag niet toereikend is. Het is goed om te zien dat onze wethouder Financiën dit niet uit de weg gaat en met oplossingen komt. En de stad krijgt daar veel voor terug, want we blijven investeren in de stad en daar onze middelen voor inzetten. We hebben een sluitende begroting, met een buffer voor onzekere tijden. Hierdoor, en door het financiële beleid met bijvoorbeeld de verhoging van de belasting voor huizenbezitters (OZB) en besparingen op de eigen organisatie, zijn we in staat om te investeren waar het hard nodig is. Dit draagt bij aan het bestrijden van ongelijkheid in onze stad. Dat we de afvalstoffenheffing niet verhogen maar wel fors meer investeren in reiniging is daar ook onderdeel van.