In 2015 al deed GroenLinks een voorstel om een bedrag van meer dan 10 miljoen euro vrij te maken voor het versnellen van de verduurzaming in de stad. Dat werd op dat moment nog weggehoond door wethouder Choho (duurzaamheid). D66 was het niet met GroenLinks eens dat duurzaamheid best wat mag kosten, en vond dat je geld dat je investeert in duurzaamheid per sé terug moet verdienen. Maar in de laatste gemeenteraadsvergadering kreeg GroenLinks alsnog haar zin.

En dat is maar goed ook, want in september werd bekend dat Amsterdam op een internationale ranking voor duurzaamheid van de 6e naar de 19e plek is gezakt. In diezelfde maand verscheen ‘De Staat van de Duurzaamheid’, een rapport van het stadsbestuur over de voortgang van de verduurzaming. In de brief die wethouder Choho daarbij schreef moest hij toegeven dat de verduurzaming niet snel genoeg gaat en dat ‘er een schepje boven op moet’.

Wat GroenLinks betreft had er al eerder ‘een flinke schep boven op’ gemogen. Naar aanleiding van de uitspraak in de klimaatzaak van Urgenda, pleitte de gemeenteraadsfractie er in 2015 al voor extra geld uit het duurzaamheidsfonds in te zetten voor versnelling van de transitie. Het college was echter van mening dat daar geen extra geld voor nodig zou zijn. Ook weigerde Choho de klimaatverklaring te ondertekenen.

Maar nu er is hoop. De coalitiepartijen nemen het voorstel van GroenLinks alsnog over en maken uit het klimaatfonds tien miljoen euro vrij voor extra acties op het gebied van klimaat. Beter laat dan nooit. Om voldoende te verduurzamen is het echter wel van belang dat alle wethouders een duit in het zakje doen; in zijn eentje redt wethouder Choho het nooit. En natuurlijk moet de gemeente zelf het goede voorbeeld geven. Het is onverteerbaar dat de gemeente voor zichzelf maatregelen nalaat die wel van Amsterdammers worden gevraagd.

GroenLinks doet hierbij alvast een paar voorstellen:

1. Vervang versneld alle straatverlichting door LED
    Er is al uitgerekend dat dit kan en een betaalbare en hele effectieve maatregel is, ook al begin je maar met een deel. Het bespaarde geld kun je opnieuw in LED investeren. Een motie van GroenLinks hierover is door de gemeenteraad aangenomen, maar moet nog wel worden uitgewerkt. Dat kan meer en minder ambitieus, maar wat GroenLinks betreft vervangen we alle lampen in 3 jaar.

2. Neem bij verbouwing en renovatie van gemeentelijke gebouwen alle duurzame maatregelen die zich binnen 20 jaar terug verdienen
    Ook hiervoor liggen de plannen al klaar. Dit is een maatregel die zichzelf terugverdient. Het college was van plan de komende twee jaar helemaal niets te doen, en dan vanaf 2019 alleen maatregelen die zich in 10 jaar terugverdienen. Dus bijvoorbeeld geen dubbel glas. Ook hier heeft GroenLinks via een motie nu geregeld dat we tenminste die maatregelen gaan doen die zich in 10 jaar terug verdienen. Maar eigenlijk moet je natuurlijk alle renderende maatregelen nemen. Wethouder Litjens zou hier collega Choho moeten ondersteunen.

3. Geef in de hele stad ondersteuning aan huurders en woningeigenaren die hun woning willen verduurzamen
    Er is een bewezen effectieve aanpak die in stadsdelen binnen de ring veel succes heeft gehad. Die aanpak kan voor een beperkt bedrag worden uitgebreid naar de hele stad, zodat ook huurders buiten de ring steun kunnen krijgen bij verduurzaming. Op voorstel van GroenLinks is wethouder Ivens bereid gevonden hier de komende twee jaar een pilot mee doen.

4. Bouw nieuwe wijken duurzaam en circulair
    De komende jaren wordt in hoog tempo gebouwd. Daarbij worden nog lang niet altijd de nieuwste inzichten op het gebied van circulair bouwen toegepast. Bijvoorbeeld bij de aanleg van Centrumeiland verzuimen we grondstoffen terug te winnen uit het riool. Een gemiste kans, want als de heipalen de grond in gaan is het te laat. Wethouder van der Burg zou hier lering uit moeten trekken en alle volgende bouwprojecten circulair moeten inrichten.

5. Geef geld voor het versterken van de economie aan groene bedrijven, niet aan onzinnige startups
    Met de haven, het afvalbedrijf en drie universiteiten kan Amsterdam een mondiaal centrum worden voor verduurzaming. Dat heeft een zichzelf versterkende werking. Maar dan moet je het geld wel steken in groene bedrijven, niet in start-ups die bijvoorbeeld nutteloze betaal-apps ontwikkelen. Wethouder Ollongren kan veel meer doen om de stad echt voorop te laten lopen als groene en circulaire economie.

6. Vergroen het stroomcontract
    De gemeente neemt zijn stroom nu nog af bij de vieze kolenboer E.on. GroenLinks pleit al jaren voor vergroening van dit contract. Echter, het college heeft net bekend gemaakt het contract met E.on nog een jaar te willen verlengen, omdat ze te traag zijn geweest met de aanbesteding van de groene stroom.

7. Koop brandstof duurzaam in
    Natuurlijk moeten we helemaal af van auto’s die op benzine rijden. Maar zolang we dat spul nog wel inkopen moet het zo duurzaam mogelijk: vierde generatie biobrandstof of biobrandstof uit oud frituurvet dus. Onlangs werd bekend dat een Amsterdams bedrijf dat biodiesel maakt een gemeentelijke aanbesteding verloren had … van Shell!

8. Verduurzaam de afvalketen
    Het college heeft een goed klinkend plan gepresenteerd om meer afval te scheiden, waarin twee voorstellen van GroenLinks zijn verwerkt. Echter, er is te weinig geld om het plan op een hoog tempo uit te voeren. Investeringen zijn alleen mogelijk als er eerst is bespaard, en dat besparen lukt niet zo best. Tegelijkertijd wordt er wel 14 miljoen euro uitgetrokken om mensen in Amsterdam die dat niet nodig te hebben een kleine korting te geven op hun afvalstoffenheffing. Een vurige wens van de VVD, maar niet de juiste keuze als je sneller wil verduurzamen.

9. Verban kolen uit de haven, faseer diesel uit
    De infrastructuur van de fossiele industrie is onderdeel van die fossiele industrie. We moeten geen kolen meer willen opslaan of overslaan in de Amsterdamse Haven. GroenLinks heeft het college per motie opgeroepen kolen zo snel mogelijk uit de haven te verbannen, maar daar wordt veel te terughoudend invulling aan gegeven.

10. Leg zeecruiseschepen aan walstroom
    De monsterlijk grote zeecruiseschepen die aanmeren zijn drijvende dorpen die al hun energie opwekken met stinkende dieselgeneratoren. Leg die schepen in plaats daarvan aan de groene stroom, en weer schepen die dat niet willen.

11. Stimuleer duurzame landbouw
    Bijna niemand weet het, maar veenoxidatie is goed voor een uitstoot van 30 ton CO2 per hectare per jaar. In Nederland is dat bijna 3% van de totale uitstoot. Amsterdams Waterland is een groot gebied waar dit gebeurt. Je kunt het eenvoudig oplossen door het waterpeil hoger te zetten. Dan moet er wel minder intensieve veehouderij zijn. Dus stelt GroenLinks voor om boeren die duurzaam willen boeren daarbij te ondersteunen. Dat is nog goed voor de weidevogels ook.