Het Roze Lieverdje is een tweejaarlijkse prijs voor een Amsterdammer of Amsterdamse vrijwilligersorganisatie die zich op bijzondere wijze heeft ingezet voor de emancipatie van LHBTIQ+’ers in de hoofdstad. Online stemden meer dan 1500 mensen op hun favoriete kandidaat uit vijf genomineerden. Samen met het oordeel van de jury kwam de Transkliniek als winnaar uit de bus.

Juryvoorzitter Glenn Helberg: “De vrijwilligers van de Transkliniek hebben laten zien dat het onmogelijke mogelijk is. De Transkliniek is in Nederland enig in zijn soort, en een mooi voorbeeld voor de hele wereld. Het bijzondere van de Transkliniek is dat het een initiatief voor, maar ook vanuit de gemeenschap zelf is. De Transkliniek is een veilige ontmoetingsplek, waar iedereen terecht kan, ook als je buiten de reguliere zorg valt, bijvoorbeeld omdat je vluchteling bent, geen verzekering hebt of ongedocumenteerd bent.”

De jury stond voor de zeer zware taak om een keuze te maken uit een geweldige shortlist: naast het project Transkliniek van Trans United Europe en de GGD dat de levens van honderden mensen veranderde, de vrijwilligers van Veilige haven die al jarenlang een belangrijke rol voor biculturele LHBTIQ+ jongeren spelen, de strijdbare activist Jennifer Hopelezz, Anthony en Gerinio van Kleine Vrijdag die de blackest en queerest podcast van de lage landen verzorgen en de vrijwilligers van Roze in Blauw die nodig blijven zolang er anti-queer geweld blijft plaatsvinden.

Daarom is de jury tot het volgende besluit gekomen. Naast het Roze Lieverdje 2022 wordt aan alle genomineerden de Roze Lieverdje penning toegekend, die de jury hiertoe speciaal in het leven heeft geroepen. Naar de mening van de jury is dit de manier om al deze geweldige mensen te waarderen. De Transkliniek is de negende winnaar die zich Roze Lieverdje mag noemen. Eerder wonnen onder andere Naomie Pieter en Ellie Lust de prijs. Het Lieverdje verwijst naar het standbeeld op het Spui in Amsterdam van een Amsterdams straatjongetje met een gouden hart. De prijs is een initiatief van GroenLinks Amsterdam.

Dank aan alle juryleden van het Roze Lieverdje 2022: Naomie Pieter, Alejandra Ortiz, Thorn de Vries, Pete Wu, Nicolaas Veul, Döne Fil, Dounia Jari, Tirza de Fockert en juryvoorzitter Glenn Helberg.