Gisteren gebeurde er iets bijzonders. In de mailbox viel een brief van VVD wethouder Pieter Litjens met als onderwerp: ‘verbetering doorstroming en ruimte Muntplein’.

Nou was het bekend dat er onderzoek werd gedaan naar het autoverkeer in het stadshart en dat dit zich ook richtte op het verkeer rond De Munt. Afgelopen april heeft de raad namelijk bij de behandeling van het ontwerp van De Munt een motie van GroenLinks en D66 aangenomen om het Singel autovrij en de Binnenamstel eenrichtingsverkeer te maken (zie daarvoor dit blog).

Voor uitvoering van die motie ging het college een kentekenonderzoek doen, om te achterhalen hoeveel autoverkeer eigenlijk ook echt in het stadshart moet zijn. Er werd geteld hoeveel auto’s een herkomst of bestemming in het centrum hebben en hoeveel auto’s er alleen maar dwars doorheen rijden voor de kortste route van oost naar west of andersom. De uitkomst van dat onderzoek zou één dezer dagen bekend worden.

De discussie over verkeer rond De Munt speelt natuurlijk al veel langer. GroenLinks heeft in zowel het oude stadsdeel centrum als in de gemeenteraad sinds 2011 het debat aangejaagd en ingezet op een zeer autoluwe Munt en Vijzelstraat. Er zijn in opdracht van GroenLinksbestuurder Jeanine van Pinxteren en voormalig wethouder Eric Wiebes ook heel veel variantenstudies gedaan voor verschillende verkeersafwikkelingen en mogelijkheden. Allemaal met als doel: meer ruimte voor voetgangers en meer ruimte voor fietsers, want zij zijn de toekomst voor duurzame bereikbaarheid. Hier, in het uiterste midden van de stad vormen de vier autofiles voor De Munt een grote bedreiging voor zowel de leefbaarheid, áls de bereikbaarheid. Niemand heeft iets aan stilstaande auto’s. Ze staan letterlijk in de weg.

Uiteindelijk resulteerde dat begin dit jaar in een voorstel van het college om een aantal goede ingrepen te doen; maar niet een al te vergaande variant te kiezen. En daar deden GroenLinks en D66 met een motie (zie onderaan) dus een flinke schep ambitie bovenop.

Terug naar dat kentekenonderzoek: de resultaten zijn opmerkelijk, zelfs een GroenLinkser is verrast. Het college concludeert dat maar liefst 65 procent van de auto’s in het stadshart er geen herkomst of bestemming hebben, maar er alleen dwars doorheen rijden. 65 procent is dus niet noodzakelijk verkeer op die plek. En het college trekt daaruit de enige logische conclusie: je moet dit doorgaande verkeer onmogelijk maken, zodat diegenen die wél in het centrum moeten zijn de ruimte hebben. Daarom gaat het college met een voorstel komen dat neerkomt op een autovrije kop van de Vijzelgracht, een grotendeels autovrije Munt, eenrichtingsverkeer op de héle Binnenamstel en een deels autovrije Singel. Eigenlijk vanaf het begin de voorkeursvariant van GroenLinks.

Het college, met wethouder Litjens voorop, valt te prijzen dat ze tot deze conclusie en met deze plannen komen. Er is, zeker in een vaak overgepolitiseerde discussie, lef nodig om op basis van puur inhoudelijke argumenten boven de politieke loopgraven uit te stijgen, en te doen wat het beste voor de stad is. Dit is een eerste stap op weg naar het ideaal van GroenLinks: een autovrije binnenstad.