Dit manifest in het kort ?
- Luchtvaart is verantwoordelijk voor een groot deel van de uitstoot van broeikasgassen (de schattingen lopen van 5 tot 26 procent) terwijl we midden in een klimaatcrisis zitten en Nederland onderaan de lijstjes van de klimaatdoelen bungelt.
- Omwonenden kampen met fysieke en mentale problemen door geluidsoverlast en fijnstof. Op papier wordt minder hinder beloofd, maar de afgelopen jaren is het aantal klachten meer dan verdubbeld.
- De wooncrisis raakt het hele land en de ruimte is schaars. Zeker ook in de regio van Schiphol, waar bijna 3 miljoen mensen wonen, van Katwijk tot Lelystad. Daarom moeten er vóór 2031 900.000 nieuwe woningen worden gebouwd, waarvan 250.000 in de regio Amsterdam. Maar hier zit het gigantische vliegveld, letterlijk, in de weg.
- Wanneer Schiphol krimpt tot 300.00 tot 400.000 vliegbewegingen en de landingsbanen op de juiste manier gebruikt wordt, kunnen er zo'n extra 70.000 tot 167.000 nieuwe woningen gebouwd worden in de regio.
- Daarom moeten we inzetten op 'eerlijke krimp.' Het uitgangspunt voor de toekomst van de luchthaven moet zijn om meer ruimte te creëren voor woningbouw in de gemeenten rondom Schiphol en tegelijkertijd om overlast en alle vormen van uitstoot zoveel mogelijk te verminderen.
- Dat betekent een serieuze krimp van ten minste 20% van het aantal vluchten, geen nachtvluchten en geen vluchten aan de randen van de nacht, drukke landingsbanen minder gebruiken en fors investeren alternatieven zoals de internationale trein.
- Het opinieartikel op basis van dit manifest is ondertekend door meer dan 50 volksvertegenwoordigers van de PvdA en Groenlinks in de regio Schiphol ✍️
Leestijd: ong. 13 minuten
Gebroken beloften
De reclame uit de jaren negentig was prachtig: schitterende witte knobbelzwanen die in formatie neerdaalden op een meertje, om daar vervolgens rond te zwemmen als een paar met vijf kleine zwaantjes en uiteindelijk op te stijgen de verte tegemoet: “Verre vliegvakanties met KLM”.
Inmiddels zijn we 27 jaar verder en weten we dat stijgende en dalende KLM-zwanen niet alleen maar voor mooie vergezichten zorgen. In tegendeel. Het verhaal van Schiphol is niet enkel rozengeur en maneschijn, waar de bomen tot vlieghoogte groeien. Het is ook een verhaal over de verstoorde balans tussen de groei van Schiphol enerzijds, en de negatieve effecten van vliegen op onze leefomgeving, omwonenden en het bredere maatschappelijk belang anderzijds. Over de woningen die in tijden van een woningcrisis niet gebouwd worden, over slaap- en gezondheidsproblemen bij omwonenden, waaronder veel jonge kinderen en ouderen, en over de grootschalige natuur- en milieuschade in tijden van een ongekende klimaatcrisis. Het is tijd om het sprookje van de Nederlandse luchtvaartsector door te prikken en een gezond luchtvaartbeleid te voeren met oog voor mens, natuur, economie en maatschappij.
Na een laatste waarschuwing van de Raad van State, begrijpt zelfs het kabinet dat het niet langer zo kan. In juni 2022 kondigde minister Harbers dan ook aan dat wordt ingezet op een reductie van 12 % van het aantal vliegbewegingen, vanaf november 2023. Maar het is nog de vraag op welke manier deze reductie wordt ingevuld.
Wat PvdA en GroenLinks betreft zou het om eerlijke en effectieve krimp moeten gaan. Dat wil zeggen een serieuze krimp van ten minste 20 % reductie van het aantal vliegbewegingen, zo nodig meer. Waarbij het uitgangspunt moet zijn om overlast en uitstoot zoveel mogelijk te verminderen, en er meer ruimte komt in de gemeenten rondom Schiphol voor woningbouw. Bijvoorbeeld door in en aan de rand van de nacht vluchten te schrappen, drukke banen minder te gebruiken en alternatieven optimaal te benutten. Schiphol is volgens ons goed geschikt voor een ‘knooppunt-functie’, niet vanwege de vele vluchten, maar omdat het zo goed is aangesloten op het internationale treinverkeer. Dat treinverkeer moet natuurlijk wel substantieel worden uitgebreid. Krimp hoeft wat PvdA en GL betreft niet te leiden tot minder werkgelegenheid. Eerlijke krimp leidt zelfs tot betere banen, meer woningen en een gezondere leefomgeving.
Hoe zijn we hier beland?
Sinds 1996 steunt de verdere groei van Schiphol beleidsmatig en juridisch op een dubbeldoelstelling die voor het eerst geformuleerd is in het PKB-stelsel (Planologische Kernbeslissing). Het vliegveld zou uit moeten kunnen groeien tot zogenoemde ‘’mainport’’ en tegelijkertijd zou een verbetering van de kwaliteit van het leefmilieu in de omgeving bereikt moeten worden: de zogenaamde ‘’dubbeldoelstelling’’. Om die dubbeldoelstelling te bewerkstelligen werd onder meer besloten een vijfde baan aan te leggen: de Polderbaan. Daardoor zou er minder over dichtbebouwde gebieden gevlogen hoeven te worden, waardoor de leefomgeving van de bewoners “per saldo” (dus niet die van alle bewoners) verbeterd zou worden.
Op papier althans. In de praktijk sloeg de balans tussen beiden doelen direct door naar het vermeende economische belang van Schiphol, ten koste van de leefomgeving en gezondheid van omwonenden. Bij een groot deel van de controles op de naleving van de gemaakte afspraken en herzieningen van wet en - regelgeving rondom de groei van Schiphol, voerde het belang van een groter Schiphol voor de Nederlandse economie de boventoon, en delfde het belang van een gezond leefmilieu het onderspit.
Terwijl het aantal vluchten op Schiphol exponentieel toenam, verslechterd de kwaliteit van de leefomgeving rondom het vliegveld – met steeds grotere aantallen (ernstig) gehinderden tot gevolg. Het eindeloze gegoochel met cijfers ten gunste van de groei van Schiphol heeft sinds de inwerkingtreding van de PKB dan ook regelmatig tot rechtszaken geleid, gestart door bewoners en - milieuorganisaties. Terwijl Schiphol groeide en bewoners rechtszaak na rechtszaak startten, ontrolden een wooncrisis, klimaatcrisis en ecologische crisis zich – landelijke problemen waar Schiphol op lokaal niveau fors aan bijdroeg – en dat nog steeds doet.
Leefbaarheidscrisis
In 2019 concludeerde de Raad voor de Leefomgeving al dat de grenzen van de groei van Schiphol zijn bereikt. Het vliegverkeer botst met een gezonde leefomgeving en onze klimaatopgave door geluidsoverlast en de uitstoot van fijnstof en CO2. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de vrees van mensen voor vliegtuigen, heel terecht is. De vliegtuigen stoten niet alleen stikstof, maar ook CO2 en ultrafijnstof uit. Het lawaai van de vroege ochtend tot de late avond, zorgt voor slaapverstoring. De GGD-GHOR concludeerde in juni 2022 dat vooral in de omgeving rondom de grotere luchthavens veel ernstige geluidhinder en slaapverstoring door vliegverkeer voorkomt. Het probleem is groot in de wijde omtrek van Schiphol.