Sinds afgelopen week kunnen bepaalde automodellen van Tesla zichzelf besturen. Hierdoor hoeft de chauffeur geen handen meer aan het stuur te houden. Vooralsnog werkt deze technologie alleen op de snelweg. Echter, Tesla heeft 2018 als deadline gesteld voor ‘full-autonomy’. Google, Nissan, en Mercedes mikken op ‘full-autonomy’ in 2020. GroenLinks stelt vragen aan de wethouder over de gevolgen voor het Amsterdamse mobiliteitsbeleid.

De Amsterdamse  mobiliteitsaanpak loopt tot 2025, en beoogt op basis van een voorspelling van de trends en ontwikkelingen een kader te bieden voor de mobiliteit in Amsterdam. Daarin wordt nog niets gezegd over zelfrijdende (deel)auto’s. Dat is potentieel een ernstige omissie.

‘Met de opkomst van zelfrijdend verkeer, in combinatie met een toename van het gebruik van deelauto’s, zullen naar verwachting minder voertuigen efficiënter gebruik maken van het wegennetwerk. Hierdoor zal de druk op de openbare ruimte afnemen. Op deze manier dreigen de kaders voor het Amsterdamse verkeersbeleid en de beslissingen over investeringen in infrastructuur al achterhaald zijn voordat ze zijn uitgevoerd’, aldus Zeeger Ernsting, woordvoerder mobiliteit.

In Wageningen wordt dit jaar een experiment gestart met een zelfrijdend voertuig op de openbare weg. Wageningen heeft daarmee een wereldprimeur, stimuleert deze ontwikkeling en bereidt zich voor op wat zelfrijdende voertuigen kunnen bijdragen aan het mobiliteitsvraagstuk. In de Rotterdamse haven wordt gewerkt aan een experiment met zelfrijdende vrachtwagens.

Daarom hebben de raadsleden Ernsting en Groen schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder. ‘Deze ontwikkelingen zullen verstrekkende gevolgen hebben voor mobiliteitsvraagstukken. Het is belangrijk dat de wethouder inzicht geeft in deze gevolgen’, aldus Ernsting.  GroenLinks stelt voor scenario’s uit te laten werken voor een snelle doorbraak van zelfrijdende auto’s.

Jasper Groen, woordvoerder duurzaamheid: ‘deze ontwikkelingen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van doelstellingen op het gebied van mobiliteit, luchtkwaliteit en duurzaamheid. Daarom roept GroenLinks de wethouder op om ook in Amsterdam te starten met een pilot met zelfrijdende voertuigen’.