Op 16 maart bracht N. zoals elke maandag zijn kind naar school. Hij kwam voor een dichte deur te staan. Op het schoolplein zag hij geen andere ouders, ook niet nadat hij een half uur had gewacht. De volgende dag kwam hij terug, maar ook toen bleef de deur gesloten. Als kinderen niet naar school gaan, krijgt hij een boete, had hij geleerd op de inburgeringscursus. Waarom deed dan niemand open? Compleet in verwarring belde hij met Stichting Lemat, een stichting die zich inzet voor Eritrese statushouders. Pas toen hoorde hij dat alle scholen in Nederland dicht waren vanwege de COVID-19 pandemie. Doordat hij zelf het Nederlands nog niet goed begreep, wist hij niets van alle maatregelen die eerder door de overheid waren afgekondigd.
Maar liefst 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen en schrijven. Het probleem komt voor onder mensen mensen met en zonder migratie-achtergrond. Een op de drie laaggeletterden heeft een niet-westerse achtergrond. Kijk voor meer informatie en tips voor wat je zelf kunt doen op de website van Stichting Lezen en Schrijven.