We zijn hard aan de slag gegaan om de klimaatcrisis aan te pakken. We gaan ervoor zorgen dat we als stad in 2030 55 procent minder CO2 uitstoten. Met schoon vervoer en energie uit zon en wind voor Amsterdamse huishoudens. In 2030 mogen er alleen nog maar uitstootvrije auto’s de stad in. We heffen zo’n 10.000 parkeerplekken op om ruimte te maken voor voetgangers, fietsen en meer groen. En in de bebouwde kom van Amsterdam wordt 30 kilometer per uur de norm.
Na 2040 wordt geen huis meer verwarmd op aardgas en in 2050 is Amsterdam volledig klimaatneutraal. Dat levert ook nog eens duizenden banen op. En we zorgen dat juist de mensen met een kleine beurs, voordeel hebben van schone energie. We maakten een nieuw kunstenplan, waarbij er meer geld dan ooit naar kunstinstellingen door heel de stad gaat. En we versterken kunst en cultuur in de wijken buiten het oude stadscentrum. We hebben gezorgd voor meer opvang van kwetsbare groepen, zoals dak- en thuislozen en ongedocumenteerden. We zetten ons in voor krimp van Schiphol. En stellen brievenbusfirma’s aan de kaak. Om overlast te beperken stelden we strengere regels aan het verhuur van huizen via Airbnb.
Amsterdammers worden eerder en vaker betrokken bij beslissingen in de buurt, en we willen het makkelijker maken om een referendum te eisen. Nieuw zijn 33 buurtteams in de hele stad: hier kunnen buurtbewoners terecht voor alle soorten hulpvragen, zoals inkomen, schulden of ziekte, zodat mensen hulp krijgen die ze nodig hebben.
Er zijn een record aantal betaalbare woningen gebouwd. En zijn er voor het eerst in 20 jaar weer sociale huurwoningen bijgekomen in de stad. We voerden een woonplicht in voor nieuwbouw. Huizen zijn om in te wonen, niet om geld aan te verdienen.
We maakten stappen naar een nieuwe circulaire economie op basis van het donutmodel. En we presenteerden een Visie op de Nacht om het nachtleven in stad te versterken. Er komt een museum over het slavernijverleden. En het stadsbestuur maakte excuses voor de rol van Amsterdam in de handel van tot slaafgemaakten.