Q: Wat is het nut van les volgen in de taal die je spreekt?

A: Schoolse vaardigheden als tekstbegrip, rekenen en conclusies trekken, zijn taalonafhankelijk. Dat wil zeggen dat als bijvoorbeeld een Arabisch sprekend kind de vaardigheden zou leren in het Arabisch, die vaardigheden makkelijk overzetbaar zijn naar het Nederlands.

Het is dan ook niet gek dat taal- en onderwijskundigen al jaren pleiten voor de toelating van thuistalen in het onderwijs en deze te gebruiken om nieuwe informatie te begrijpen. Ook kan de thuistaal fungeren als brug naar de Nederlandse taal, voor kinderen die het Nederlands nog niet goed beheersen. 

Q: We spreken Nederlands op onze Nederlandse scholen. Mensen moeten toch gewoon de taal goed kunnen spreken? 

A: Het is inderdaad heel belangrijk dat het Nederlandse taalniveau van meertalige kinderen op peil blijft. GroenLinks pleit er dan ook zeker ook niet voor dat het Nederlands niet langer de voertaal op school is. Wij willen er alleen voor zorgen dat alle kinderen, ongeacht hun culturele achtergrond, een eerlijke kans krijgen om zich te ontwikkelen. Daarvoor kan gericht de thuistaal worden ingezet. Zo kunnen ook ouders die die de Nederlandse taal niet goed beheersen, actief betrokken worden bij de ontwikkeling van hun kind. 

Q: Leraren hebben het toch al zwaar genoeg? Nu moeten ze ook nog eens kinderen meertalig les gaan geven. 

A: Meertaligheid moet niet zorgen voor extra werkdruk. Leerlingen zullen  het merendeel van de tijd nog steeds de instructietaal (Nederlands) spreken. De thuistaal helpt hen alleen om de leerstof beter onder de knie te krijgen. De Primair onderwijs-raad heeft al een handreiking over meertaligheid in de klas ontwikkeld voor docenten, waar onder andere tips in staan om met leerlingen afspraken te maken over wanneer wel of niet de thuistaal te spreken.

Q: Hoe werkt het in de praktijk?

A: Dit moet nog onderzocht worden! Daarom pleiten wij voor onderzoek naar inclusief meertalig onderwijs in de praktijk. Waar er inspiratie geput wordt uit een verscheidenheid aan voorbeelden waarin scholen succesvol meertaligheid in de praktijk hebben gebracht. Bovendien kan er inspiratie worden gehaald uit talloze onderzoeken, debatten, colleges en handreikingen van wetenschappers en onderzoekscentra naar meertaligheid.