1 januari 2018, dan pas. Dat is de streefdatum waarmee gewerkt wordt om de snorscooters van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen. Ligt dat aan Amsterdam? Nee. Het grootste deel van de tijd wordt opgesoupeerd door politiek Den Haag. Immers, we kunnen snorfietsen pas veilig verplaatsen als we een lokale helmplicht mogen invoeren. Daarvoor is een wetswijziging nodig. En dat kost tijd, veel tijd. Op zijn vroegst halverwege 2017.

Gelukkig staat – mede op ons verzoek – Amsterdam in de tussentijd niet stil. We zijn nu al aan de slag met communicatieplannen, inventarisaties waar borden geplaatst moeten worden, etc. etc. Zodat we, als Den Haag dan eenmaal besloten heeft, snel tot uitvoering kunnen overgaan.

Maar wat wel grote verbazing wekt is hoe het Ministerie van Infrastructuur en Milieu denkt over de uitvoering van de verplaatsing van de scooter naar de rijbaan. Amsterdam wil in het hele gebied binnen de ring één regime: snorfietsers en -scooterrijders moeten in dit gebied overal op de rijbaan en een helm op. Maar het ministerie blijkt alleen op de allerdrukste fietspaden de scooter een helmplicht en verplaatsing naar de rijbaan te willen geven! Dat betekent dus in de ene straat op het fietspad, in de andere er weer af. In de ene straat wel een helm op, in de andere mag ‘ie weer af. Dat slaat natuurlijk nergens op. Een totaal versnipperd beeld; niemand weet meer waar ‘ie aan toe is, en zoiets valt niet te handhaven.

De grote vraag is nu: waarom denkt het ministerie zich op dit detailniveau te moeten bemoeien met de Amsterdamse fietspaden? De gemeente is de ‘wegbeheerder’ en daarmee verantwoordelijk voor een veilige weg en een veilig fietspad. Heeft ‘Den Haag’ dan geen vertrouwen in de Amsterdamse afwegingen en de Amsterdamse kennis van het eigen wegennet? Zelfs de minister zei eerder geen voorstander te zijn van een lappendeken van verschillende regelingen. Het is dan ook onbegrijpelijk wat de inzet van het ministerie is.

Kortom: het blijft zaak de ontwikkelingen achter de schermen nauwgezet te volgen en druk op de ketel te houden. Het gaat niet vanzelf en we moeten ervoor blijven vechten, maar stapje voor stapje komen we dichterbij veiliger en prettiger fietspaden in Amsterdam.