Vanaf 15 maart 2014 kunnen Amsterdamse voetgangers en fietsers dagelijks van 6.30 tot 22.30 uur met het Oostveer over het IJ tussen het Azartplein in Oost en de Hamerstraat in Noord. Vandaag stemde de gemeenteraad met overgrote meerderheid in met het initiatief van GroenLinksraadslid Fjodor Molenaar voor een proef van een jaar.
Stadsdeel Noord zit enorm in de lift en het IJ ontwikkelt zich in hoog tempo tot het waterplein van Amsterdam. Het aantal voetgangers en fietsers dat het IJ oversteekt, is de laatste jaren fors toegenomen. De ponten vervoerden in 2012 maar liefst 12 miljoen passagiers, één miljoen meer dan in een jaar daarvoor. De bestaande veerverbindingen kunnen de vraag nu al bijna niet meer aan.
Aan de westzijde is er de veerverbinding tussen de Houthavens en het NDSM terrein, maar in het oostelijk deel van de stad ontbreekt een verbinding. Uit berekeningen van DRO en IVV bleek in 2009 al dat het Oostveer een logische aanvulling is op de bestaande verbindingen. Voor fietsers scheelt de nieuwe verbinding gemiddeld 10 minuten reistijd.
Fjodor Molenaar: “Het Oostveer is dé oplossing om de veren achter het CS te ontlasten, de groeiende passagiersstromen te spreiden, en een nieuwe snelle fietsoversteek tussen Oost en Noord te realiseren. We zijn verheugd op de brede steun van de gemeenteraad. Wij verwachten dat de proef een succes wordt, en hopen dat de gemeenteraad volgend jaar zal besluiten om het Oostveer definitief in de vaart te houden.”