Amsterdam onderzoekt samen met Amstelveen of de luchthaven Schiphol te veel gebruik maakt van de Buitenveldertbaan. Op initiatief van GroenLinks, SP en PvdA sloot Amsterdam zich aan bij onderzoek van Amstelveen hiernaar. De Buitenveldertbaan levert veel overlast op voor bewoners van Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen-Noord. De Tweede Kamer wil het onderzoek van Amsterdam en Amstelveen op 18 december bespreken.
GroenLinks pleit voor uitstel van de besluitvorming totdat de resultaten van het onderzoek voorgelegd kunnen worden aan alle betrokken partijen. Wethouder Van der Burg heeft toegezegd zich voor deze wens in te zetten.
Staatssecretaris Mansveld maakte in oktober afspraken over een nieuw geluidstelsel voor Schiphol. Deze afspraken kwamen voort uit een akkoord tussen de betrokken partijen bij Schiphol onder leiding van oud minister Alders, het zogenaamde Alders-akkoord. Onderdeel van het nieuwe geluidstelsel is het verminderen van het gebruik van de Buitenveldertbaan en de Oostbaan, de twee banen die de grootste overlast voor omwonenden veroorzaken. De afgelopen twee jaar werd er al geëxperimenteerd met het nieuwe stelsel, maar het Alders-akkoord gaf geen uitsluitsel over onnodig gebruik van de Buitenveldertbaan.
GroenLinks-woordvoerder Evelien van Roemburg: "Het onderzoek van Amsterdam en Amstelveen zal belangrijke informatie bevatten over het gebruik van de Buitenveldertbaan en de overlast die deze veroorzaakt voor inwoners van Amsterdam en Amstelveen. Het spreekt voor zich dat de uitkomsten van het onderzoek tegelijk met het Alders-akkoord moeten worden besproken."