Vanuit de zogenaamde Alderstafel gaat er een advies naar de minister over milieu-en geluidshinder van rondom Schiphol. De Amsterdamse raad wil dat er een second opinion komt van het onderzoek waarop dit advies gebaseerd is, in navolging van Amstelveen. Op initiatief van GroenLinks wil de raad goed onderzocht hebben waarom de Buitenveldertbaan zoveel gebruikt wordt - met alle overlast tot gevolg.

De geluidsnormen en -overlast van Schiphol zijn al jaren onderwerp van gesprek aan de zogenaamde Alderstafel. Voormalig minister Hans Alders, voorzitter van deze tafel, overlegt met lokale overheden en bewoners over hoever Schiphol mag uitbreiden zonder dat dat onacceptabele (geluids- en milieu)overlast met zich meebrengt. Deze maand komt Alders met een advies aan de staatssecretaris en de Tweede Kamer, dat onder andere is gebaseerd op een onderzoek van de Nederlandse Luchtverkeersleiding. Amstelveen trekt dit onderzoek in twijfel, omdat het niet verklaart waarom de Buitenveldertbaan zoveel gebruikt wordt. Daarom heeft de gehele gemeenteraad van Amstelveen besloten tot een second opinion. Dit is voor de inwoners van (zuid) Amsterdam ook relevant, want zij hebben net zoveel last van de Buitenveldertbaan.

Daarom heeft GroenLinks, met steun van de SP en PvdA, afgelopen woensdag in de gemeenteraad aan het College van B&W gevraagd om zich aan te sluiten bij het onderzoek van Amstelveen en naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek een brief te sturen aan de staatssecretaris en de Tweede Kamer. Hoewel de wethouder verantwoordelijk voor Schiphol dat niet echt nodig leek te vinden, werd een motie die door de drie partijen werd ingediend door de gehele gemeenteraad (behalve de VVD) gesteund. Dat is een goede zaak, want door zich achter deze second opinion te scharen, laat Amsterdam zien dat het de burgers die erg veel last hebben van de Buitenveldertbaan serieus neemt.