Toen ik 4 jaar geleden met fractievoorzitter Marieke koffie ging drinken om over de portefeuilleverdeling te praten, vertelde ik haar dat ik graag kunst & cultuur en sport wilde doen. Marieke vond het goed, maar ik moest ook nog wat 'corvee' doen: portefeuilles die blijven liggen nadat iedereen zijn grote voorkeuren (economie, klimaat, zorg, werk, verkeer) had opgegeven. Mijn corvee werd ICT, personeel, Schiphol, water en bedrijven.
Dat ICT kon ik -gelukkig- weer snel weggeven toen ik een relatie begon met de liefde van mijn leven en die toevallig ook de politiek assistent was van de wethouder ICT. Maar de andere corvee-onderwerpen heb ik nog steeds. En daar ben ik blij mee. Want deze onderwerpen bleken voor GroenLinks heel belangrijke thema's te bevatten.
Neem nu bedrijven. Dat klonk mij ongelooflijk saai in de oren. Echter, het GVB valt onder de bedrijven. Dus als het bestuur van het GVB klaagt dat ze een crisisheffing moeten betalen, terwijl topman Bart Schmeink meer dan 3 ton verdient, dan hebben we daar samen met de SP een mening over. Met deze partij hebben we sowieso de afgelopen jaren geprobeerd het loon van de directie van gemeentelijke bedrijven onder de Balkenende-norm te houden - soms met succes, soms niet.
Of neem Schiphol. Amsterdam is aandeelhouder; ooit wist Lodewijk Asscher de privatisering van onze nationale luchthaven tegen te houden. Maar echte invloed op de bedrijfsvoering hebben we niet, en ook niet op de vluchtbewegingen en de overlast die dat veroorzaakt. Toch hebben we deze week, gesteund daarin door de SP en de PvdA, een motie weten aangenomen te krijgen om nog eens extra onderzoek te doen naar het gebruik van de Buitenveldertbaan. Dit onderzoek is inmiddels door Amstelveen gestart, maar Amsterdamse burgers in Zuid hebben net zoveel last van het toegenomen gebruik van deze baan. Ondanks een tegenstribbelende wethouder steunde de hele gemeenteraad (op de VVD na) mijn motie om ons aan te sluiten bij dat onderzoek.
Of neem water. De gemeente Amsterdam is eigenaar van de Amsterdamse Waterleidingduinen, en dat heb ik geweten. Of we wel of niet een fietspad konden aanleggen langs de rand (door een boze wandelaar ben ik in het Parool nog een 'fanatieke fietsfanaat' genoemd - dat leek mij dubbelop, maar goed). En of we de aldaar aanwezige damherten niet preventief moesten gaan afschieten, omdat ze zoveel overlast veroorzaakten. Nee dus, volgens GroenLinks.
Maar water is ook rondvaart. De rondvaart op de Amsterdamse grachten is een gigantische toeristische trekpleister, maar helaas is het ook erg vervuilend en veroorzaakt het veel overlast. Dus als we het stelsel van het verkeer op het water gaan veranderen, dan hebben we daar wel wat over te zeggen. Zo heb ik deze week met succes eenrichtingsverkeer op de Prinsengracht kunnen bewerkstelligen. Ook zorgen we voor méér emissievrije boten, komt er een inruilpremie voor vieze diezelbootjes van particulieren, en gaat het elektrische vrachtverkeer over het water gestimuleerd worden.
Ik heb de afgelopen jaren veel gedaan op het gebied van sport en kunst & cultuur. Maar de corvee-onderwerpen die Marieke me in mijn maag splitste waren ook zo gek nog niet.