Plan voor Amsterdamse variant op High Line New York

Op initiatief van GroenLinks heeft de gemeenteraad in de laatste zitting voor de zomer het College opgedragen onderzoek te doen naar een grote fietsenstalling tussen Koningsplein en Munt. Deze zogenaamde LowLijn bestaat uit een serie drijvende pontons in het Singel met plaats voor 1000 fietsen, met op het dak een openbaar toegankelijke groene tuin. De LowLijn is bedacht als alternatief voor de volautomatische fietsenstalling in de schacht van de NoordZijdlijn, die door het College werd afgewezen vanwege de vermeende hoge kosten.

“De fietsparkeerbehoefte rond de Munt blijft groot” aldus verkeerswoordvoerder Fjodor Molenaar. Uit nieuwe cijfers blijkt dat hier zeker 1000 permanente plekken nodig zijn, en waarschijnlijk stijgt dat aantal nog verder. Vandaar dat GroenLinks voorstander is van een Amsterdamse variant op de High Line in New York, de vermaarde groene wandelpromenade van architect Piet Oudolf.

Met de LowLijn worden de fietsen onder straatniveau geparkeerd. Bovenop de stalling wordt een openbare, groene stadstuin gerealiseerd. “De LowLijn is een combinatie van een duurzame oplossing voor de fietsparkeerbehoefte met een veel fraaier en groener stadsaanzicht dan de huidige kale pontons” aldus Molenaar. “Het combineert voldoende extra fietsparkeerplekken met veel meer openbaar groen in het hart van de stad.”

Het College moet voor het eind van dit jaar onderzoeken of het plan voor een LowLijn tussen Muntplein en Koningsplein te realiseren is. Het voorstel werd mede ingediend door de fracties van PvdA, VVD en Red Amsterdam, en aangenomen door de hele gemeenteraad met uitzondering van D66.

Foto: VenhoevenCS / Velo Mondial