De fiets mee in metro en sneltram, vanaf 2015 alleen nog schone GVB-bussen, trams die tot middernacht langs uitgaansgebieden rijden en conducteurs die een prominente rol houden voor de serviceverlening en veiligheid op de tram. Dat zijn de belangrijkste punten die op initiatief van GroenLinks worden toegevoegd aan het Programma van Eisen (PvE) voor het Amsterdamse Openbaar Vervoer tussen 2015 en 2022. De voorstellen werden vandaag met algemene stemmen aangenomen in de gemeenteraad.

Woordvoerder Fjodor Molenaar is tevreden met het resultaat: “Vanwege de forse bezuinigingen uit Den Haag gaat er voor de reiziger veel veranderen. GroenLinks wil dat het OV in Amsterdam betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk blijft. Met succes heeft GroenLinks als extra eis laten opnemen dat de tram minimaal tot middernacht langs de belangrijke uitgaansgebieden blijft rijden. Het kan toch niet zo zijn dat je in een wereldstad als Amsterdam na een avondje theater of bioscoop niet meer met het openbaar vervoer thuiskomt?”

GroenLinks is ook blij dat het verbod op het meenemen van fietsen in de metro van de baan is. Molenaar: “Amsterdam zou hiermee tegen de landelijke trend ingaan dat fietsen steeds vaker in het OV worden toegelaten. GroenLinks wil het fietsgebruik juist verder stimuleren. Een fietsvervoersverbod in de metro past niet bij de fietsvriendelijke hoofdstad.”

Tenslotte heeft de gemeenteraad vastgelegd dat de conducteur op de tram een prominente plaats dient te houden in het bewaken van de sociale veiligheid, het effectief tegengaan van zwart- en grijsrijden, en de serviceverlening aan de reiziger. Molenaar: “Een conducteur op de tram betekent meer sociale veiligheid, veel minder zwart- en grijsrijders en is goed voor de werkgelegenheid. Het wegsnijden van de conducteurs functie was zeer onverstandig geweest.”