Terwijl Duitse steden inmiddels overal vieze oude auto’s weren waardoor ze massaal de Nederlandse markt overspoelen, blijven milieuzones voor personenauto’s voor de Amsterdamse VVD (duo)raadsleden Bas van ’t Wout en Stefan de Bruijn “onbespreekbaar”. Het weren van oude vieze diesel- en benzineslurpers is echter niet alleen goed voor de volksgezondheid; het is ook uiterst effectief en kosteneffectief. Helaas steekt de VVD liever de kop in het electorale zand, en intussen wordt Nederland het vieste jongetje van Europa.
De logische oplossing zou zijn om voertuigen die onevenredig veel vervuilen uit de stad te weren. Dat kan naar Duits voorbeeld met een milieuzone gebaseerd op uitstoot, zoals Amsterdam dat ook met vrachtwagens doet. Zo’n milieuzone is niet alleen uit oogpunt van volksgezondheid nodig; de maatregel is ook de meest effectieve en kosteneffectieve. Aanschaf van zuinige en schone (elektrische!) modellen is bovendien beter voor de economie dan het importeren van tweedehands diesels. Echte oldtimers kunnen worden uitgezonderd, of krijgen de mogelijkheid een ontheffing aan te vragen voor een bezoek aan een evenement of clubdag in de stad. Fans van klassieke voertuigen kunnen er geen moeite mee hebben, want ook voor hen is schone lucht van levensbelang.
De VVD meent dat milieuzones asociaal zijn, maar het vervuilen van andermans longen is veel asocialer. Terwijl de wereld elders steeds schoner wordt door milieumaatregelen die hun effect bewijzen, blijft Nederland achter door laks VVD-beleid van Den Haag. Het is onacceptabel dat Amsterdammers blootgesteld worden aan nog meer vieze diesels. Amsterdam moet daarom een voortrekkersrol spelen bij de ontwikkeling van zo’n milieuzone. Daarmee kan de hoofdstad een voorbeeld worden voor andere Nederlandse gemeenten.
Ivo Stumpe, Campagneleider Verkeer bij Milieudefensie