GroenLinks is naar aanleiding van de notitie 'P+R: Slimmer, goedkoper en gerichter' tot de conclusie gekomen dat het plan vooral een subsidie blijkt die bezoekers aan Amsterdam het OV uitjaagt en de auto in lokt. Het bevreemd GroenLinks dat ons GVB automobilisten straks zou moeten gaan belonen omdat ze het OV de rug toekeren. Zo'n subsidie op automobiliteit lijkt ons echt de omgekeerde wereld.

Het voorstel van wethouder Wiebes is het tarief voor de P+R te laten zakken naar €1 per dag. Dat lijkt allemaal wel heel slim, goedkoop en gericht; maar het voornaamste effect is dat het veel aantrekkelijker wordt voor bezoekers om met de auto naar de stad te komen. Zelfs zo goedkoop, dat van de verwachte 29.000 nieuwe P+R bezoeken buiten de spits er 17.000 normaliter met het openbaar vervoer zouden zijn gekomen. Met andere woorden: 62% van de nieuwe P&R gebruikers wordt verlokt om niet met de trein maar met de auto naar Amsterdam te komen, met als resultaat extra files op de ring en een negatief effect voor de luchtkwaliteit.

Het plan maakt de P+R ook niet kostendekkend. De gemeentelijke bijdrage halveert wel, maar blijft nog altijd €1,50 per gebruiker, zo staat in het stuk. De voorgestelde korting op de kostprijs van de P+R wegens vermeende “positieve maatschappelijk effecten” is wat GroenLinks betreft dan ook niet aan de orde.

De GroenLinks fractie wil dat Wiebes deze voorstellen nog aanpast zodat de verwachte negatieve effecten op OV-reizigers ongedaan worden gemaakt en daarnaast een (minstens) kostendekkend tarief in te voeren met een prijsdifferentiatie naar locatie. Dat betekend dat parkeren op bijvoorbeeld Gaasperplas en Schiphol goedkoper wordt dan bijvoorbeeld bij RAI of Stadionplein.