Vandaag heeft GroenLinksraadslid Fjodor Molenaar schriftelijke vragen gesteld over de nieuwe beleidsnota Parkeren in Zuid. In de nota, die vandaag wordt vastgesteld door de stadsdeelraad van Zuid, is de doelstelling opgenomen om de beschikbaarheid van parkeerplaatsen in Zuid de komende jaren fors te gaan vergroten. Om dit te kunnen bereiken worden er maatregelen voorgesteld die volgens GroenLinks haaks staan op de afspraken zoals die zijn vastgelegd in het programmakkoord van de centrale stad en in de vastgestelde Structuurvisie 2040 - Amsterdam economisch sterk en duurzaam. Vanuit de gedachte Eén Amsterdam is dat ongewenst.
Zo wordt er voorgesteld om het aantal parkeerplaatsen voor belanghebbenden, zoals voor invaliden, artsen of deelauto’s, te beperken tot maximaal twintig procent per straatsectie, wordt het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s in de Pijp gelimiteerd tot vijftien, en moeten nieuw aangelegde parkeerplekken voor elektrische auto’s volgens een verhouding van 1 staat tot 2 elders in het stadsdeel worden gecompenseerd. Voor iedere nieuwe schone auto in stadsdeel Zuid mogen er straks dus 2 vieze bijkomen, zo lijkt de logica in stadsdeel Zuid te luiden.
GroenLinks wil daarom van het College van burgemeester en wethouders weten of onderdelen van het nieuwe beleid van Zuid het centraalstedelijke beleid niet zullen tegenwerken, met als gevolg ongewenste effecten op het verkeer en vervoer in de stad.
De schriftelijke vragen zijn te downloaden als pdf. bestand.