Dit kabinet heeft iets met 130. Op een paar snelwegen wordt de maximum snelheid binnenkort 130 km per uur. De ‘tijdswinst’ is veelal amper een minuut. Het laatste stukje A4 kost € 130 miljoen per strekkende kilometer. Het openbaar vervoer in de grote steden moet bloeden voor de asfaltambities van het kabinet. Hierop wordt structureel € 130 miljoen bezuinigd.
De GroenLinkse fracties in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben ook iets met 130.
Zij roepen de regering op om tenminste 130 miljoen euro te investeren in het openbaar vervoer in de drie grote steden.
De plannen van de regering betekenen een enorme kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote steden in Nederland. In Amsterdam zullen hierdoor 10 van de 16 tramlijnen verdwijnen en worden 30 van de 56 busdiensten geschrapt. Een derde van het GVB personeel zal op straat komen staan.
Fjodor Molenaar, woordvoerder openbaar vervoer van de GroenLinkse fractie in Amsterdam: “Als de plannen doorgaan worden OV-reizigers de auto in geduwd, met alle negatieve gevolgen voor de verkeersdoorstroming, de bereikbaarheid van de steden en de luchtkwaliteit tot gevolg. Het is gelukkig nog niet te laat. Iedereen kan op 2 maart naar de stembus om deze rampzalige plannen te voorkomen. Een stem op GroenLinks is een stem voor goed openbaar vervoer.”