Amsterdam Noord moet als de Noord/Zuidlijn in 2017 gaat rijden onderdeel gaan uitmaken van het zoekgebied voor toekomstig autoluwe buurten, zo heeft de gemeenteraad besloten op voorstel van GroenLinks. In het kader van het Uitvoeringsplan Autoluwe Stad vraagt de gemeenteraad om ook in Noord te gaan experimenten met autoluwe straten en buurten, in combinatie met het verbeteren van alternatieven en beter openbaar vervoer.

In de vastgestelde Structuurvisie 2040 wordt stadsdeel Noord geschetst als een van de meest dynamische stadsdelen en als hét gebied waar de komende jaren het hoogstedelijke centrumgebied zal gaan uitrollen. Minder auto’s en een goed openbaar vervoernetwerk vormen een voorwaarde voor het verder uitrollen van het Centrumgebied naar Noord.

 

Fractievoorzitter Marieke van Doorninck: “Op dit moment is Noord nog een door autobereikbaarheid gedomineerd stadsdeel, maar het terugdringen van de auto vormt een onlosmakelijk onderdeel van de ontwikkelingen van de komende jaren. De hoogstedelijke ontwikkeling van Noord kent een versnelling, die nog versterkt zal worden vanaf het operationeel worden van de Noord/Zuidlijn.”

 

De komende periode wordt door het College een Uitvoeringsplan Autoluwe Stad opgesteld, waarbij onder andere geëxperimenteerd wordt met het autoluw maken van buurten en straten binnen de ringweg A10, in combinatie met het verbeteren van vervoersalternatieven. Voor de verdere ontwikkeling moet ook in Amsterdam Noord invulling gegeven worden aan zulke autoluwe maatregelen.