GroenLinks wil dat het aantal ontheffingen voor de milieuzone voor vrachtverkeer drastisch vermindert. In 2008 werd de milieuzone in Amsterdam ingevoerd door toenmalig wethouder Marijke Vos. De zone is een goed middel om de luchtkwaliteit te verbeteren, zo blijkt uit een evaluatie. Vooral in Amsterdam functioneert de milieuzone succesvol door cameratoezicht. Nog maar zelden worden vieze vrachtwagens betrapt zonder ontheffing.

GroenLinks is wel van mening dat de gemeente nog te veel ontheffingen verleent voor vieze vrachtwagens en heeft daarover schriftelijke vragen gesteld.  "In Amsterdam heeft een op de zes vieze vrachtwagens een ontheffing. De helft daarvan is een lokale ontheffing. Dat is vijf keer meer dan in andere Nederlandse steden met een milieuzone. Hierdoor is het vrachtwagenpark dat in de stad rondrijdt niet schoner dan in de andere steden met een milieuzone waar geen cameratoezicht is ingevoerd, en dat is natuurlijk zonde” aldus GroenLinks gemeenteraadslid Fjodor Molenaar.

 

Ook vraagt GroenLinks aandacht voor GVB bussen. Molenaar: “Veel bussen van het GVB voldoen niet aan de milieunormen. Een jaar geleden heeft de gemeenteraad krediet verstrekt om deze GVB bussen versneld te vervangen om daarmee te kunnen voldoen aan de normen. Dit is kennelijk nog steeds niet gebeurd.”

 

GroenLinks vraagt aan het College om werk te blijven maken van schone lucht voor alle Amsterdammers. Zo zouden bestelauto's, vrachtvervoer over water, rondvaartboten en touringcarbussen aan de (eisen die gelden voor de) milieuzone kunnen worden toegevoegd.