Uit onderzoek van Het Financieel Dagblad bleek afgelopen week dat uitchecken met de OV-chipkaart dagelijks verkeerd gaat bij ruim zevenduizend reizigers. Dit kost de reizigers een half miljoen euro per maand. Mensen die vergeten uit te checken of dit niet kunnen vanwege haperende apparatuur verliezen hun borg van 4 euro per rit. GroenLinks vindt het aantal niet uitchekkende passagiers schrikbarend hoog en vindt het bovendien weinig klantvriendelijk, dat reizigers die niet kunnen uitchecken door disfunctionerende apparatuur, zelf achter hun borg aan moeten. Daarom presenteert GroenLinks vijf oplossingen voor het uitchecklek van de ov-chipkaart. Morgen staat dit als actualiteit op de agenda van de gemeenteraad.

Zo pleit GroenLinks voor de invoer van een automatische retourcorrectie. GroenLinkswoordvoerder Fjodor Molenaar: “De meeste ritten zijn retourreizen van A naar B en weer terug van B naar A. Bij een verkeerde uitcheck zou het systeem het bedrag in rekening kunnen brengen van het traject dat de reiziger naar alle waarschijnlijkheid heeft afgelegd, in plaats van hem de volledige borg te laten betalen. Dat is veel eerlijker en bespaart reizigers heel wat teveel betaalde euro's.'

Ten tweede stelt GroenLinks voor om uitcheckpaaltjes bij de tram- en bushaltes te plaatsen. 'In de spits is het vaak zo druk in de tram of bus dat reizigers bij het uitstappen niet kunnen uitchecken. Door ook uitcheckapparaten bij de halte te zetten, maak je het een stuk makkelijker voor de reizigers en voorkom je onvolledige transacties', adus Molenaar. Hij pleit er ook voor om het borgbedrag voor het reizen in de tram en de bus te verlagen naar 2 euro: `Voor de bus en tram kan je prima met een lagere borg af. Reizigers worden dan niet langer voor een paar euro, maar voor een paar cent gedupeerd bij een verkeerde uitcheck.'

Tenslotte wil GroenLinks ook dat reizigers gewaarschuwd worden na een verkeerde uitcheck via email of sms. De partij wil het voor reizigers ook makkelijker maken om geld terug te vragen via internet. Veel reizigers weten niet dat ze geld terug kunnen vragen bij verkeerd uitchecken. Door in de tram en de bus te wijzen op het bestaan van een claimformulier op de website van het GVB, maak je het makkelijker om het teveel betaalde bedrag terug te vragen.