Vandaag heeft de gemeenteraad een voorstel van GroenLinks De voetganger keizer – meer ruimte voor de Amsterdamse tweevoeter, besproken. Hierin wil de partij voetgangers meer prioriteit geven, want het aantal voetgangers neemt toe en de verblijfsfunctie wordt steeds belangrijker in de stad. Maar voetgangers blijken te vaak het kind van de rekening in de openbare ruimte, en dat moet nodig veranderen, aldus het raadslid Fjodor Molenaar.

Het wordt steeds drukker in Amsterdam. Overal rijden auto’s, trams, bussen en fietsers, en bij herinrichtingsprojecten wordt aan hen steevast ruimte toegekend. Omdat er geen ruimtenorm voor voetgangers is vastgelegd, komen die alsmaar achteraan. Stoepen worden zelfs met regelmaat versmald. Bovendien wordt het trottoir voor steeds meer functies benut: terrassen, fietsrekken, vuilnisbakken en winkeluitstallingen. Reden voor GroenLinks om structureel meer ruimte voor de voetganger en het trottoir te claimen. Iedereen is immers voetganger, met name ook zwakkere verkeersdeelnemers zoals ouderen, schoolkinderen, mindervaliden, huisdieren en ouders met kinderwagens.

Prioriteit voor langzaam verkeer

GroenLinks wil de voetgangers graag voorrang geven. Molenaar stelt voor om een prioriteitsvolgorde aan te houden, te beginnen bij voetganger, fietser en openbaar vervoer, en daarna pas de auto. Hij bepleit een stedelijke voetgangersnorm met een minimale doorloopruimte van 3,5 meter, die waar mogelijk in drukke winkelstraten met veel verschillende verkeersfuncties moet worden toegepast bij herprofileringsprojecten.

Molenaar: “In het programakkoord van PvdA, VVD en GroenLinks is vastgelegd dat er meer ruimte moet komen voor het langzame stadsverkeer, en dat fietsers en voetgangers ruimere minimale normen zullen krijgen. Met dit voorstel, dat de steun heeft van het College, kan dat voornemen uitgevoerd gaan worden”.