Na zes jaar voorbereiding heeft de gemeenteraad de uitgangspunten vastgesteld voor de nieuwe stadsentree van CS tot Weteringcircuit, de Rode Loper genaamd. De GroenLinks fractie heeft in de gemeenteraad op drie belangrijke zaken de aandacht gevestigd: een rode loper met een groen bomenlint, ruimte voor voetgangers en fietsers - in het bijzonder op de Munt en de Vijzelstraat, en een nieuwe plek voor touringscars buiten het drukke stadshart.
Deelraad Centrum heeft oktober jl. gekozen voor een variant met meer ruimte voor voetgangers en fietsers, een bomenlint langs de (Groene) Loper, waterdoorlatende klinkers en doorgetrokken trottoirs, zodat een hoogwaardige voetgangerspromenade ontstaat. Fjodor Molenaar heeft erop aangedrongen dat de besluiten van de deelraad worden meegenomen in het vervolgtraject.
Molenaar gaf namens GroenLinks aan erop te vertrouwen dat het onderzoek naar een nieuwe verkeerscirculatie voor fietsers en voetgangers veel meer ruimte zal opleveren op de Munt en Vijzelstraat. Mocht te zijner tijd blijken dat de Vijzelstraat geen hoogwaardige Rode Loper krijgt en dat voetgangers onvoldoende Keizer worden, dan vindt GroenLinks het niet verantwoord om daar 20 miljoen aan uit te geven.
Het voorstel van Molenaar om de touringcars van het Damrak te verplaatsen naar de Prins Hendrikkade en daarbij de mogelijkheid van een welkomstcentrum voor toeristen te onderzoeken, werd overgenomen. Met de toeristenbranche wordt in de ontwerpfase de beste oplossing gezocht. Wethouder Gerson deed aan GroenLinks de toezegging dat het doel daarbij is om op het Damrak maximaal ruimte voor voetgangers te vinden.