GroenLinks heeft, samen met de PvdA en de SP, aanvullingen voorgesteld op het Programma van Eisen, dat de basis legt voor de aanbesteding van het Amsterdamse OV voor de periode 2012 – 2017. Afgelopen woensdag heeft de gemeenteraad deze voorstellen gesteund. Verkeerswoordvoerder Fjodor Molenaar: “Mooie resultaten! Het zal nu als advies worden voorgelegd aan de Stadsregio, die beslist over de nieuwe Concessie voor het Openbaar Vervoer in Amsterdam.”

Dankzij deze voorstellen zal er kwaliteit, punctualiteit, klantvriendelijkheid en een hogere frequentie – dag én nacht – worden geboden:

  • De kwaliteit en kwantiteit van het openbaar vervoer blijven gewaarborgd, doordat de OV-Visie Amsterdam 2008–2020 leidraad wordt voor het nieuwe Programma van Eisen.
  • Het voorzieningenniveau mag kwantitatief noch kwalitatief minder worden dan het nu is, waarbij het realiseren van een hoogwaardig en aantrekkelijk alternatief voor de auto en een ‘modal split’ voor fiets en openbaar vervoer van 70% in 2020 de belangrijkste doelstelling moeten zijn.
  • Als er aanbestedingsvoordelen blijken te zijn, dan wil de raad deze voordelen aanwenden voor lagere openbaar vervoerstarieven en gratis openbaar vervoer voor 65+ers, schonere bussen en een hoger voorzieningenniveau. Ook stelde de raad een maximum van 30% vast voor invoering van automatisch rijden op de metro.
  • De gemeenteraad zal in 2010 worden geïnformeerd over het onderzoek naar mogelijkheden tot uitbreiding van het Amsterdamse tramnetwerk.
  • Uiterlijk een jaar na de inwerkingtreding van het Programma van Eisen zal worden bekeken of aanpassingen aan het lijnennet of de dienstregeling nodig is. Er wordt uitgezocht of deze aanpassingen zonder extra kosten voor Amsterdam kunnen worden uitgevoerd.
  • De raad wil een betere klachtenregeling in eerste en tweede lijn voor het Amsterdamse openbaar vervoer, conform het aanstaande advies van de ombudsman daarover.
  • Ook het nachtnet ontsnapte niet aan de aandacht van de raad. Er wordt een volwaardiger 24-uursaanbod aan openbaar vervoer ingevoerd en ook het Amsterdamse OV–nachtnet zal worden verbeterd.
  • Verder zal de reiziger een betere service krijgen. De punctualiteit van het OV mag niet ten koste gaan van de service aan de reiziger op de halte en er komt een onderzoek naar betere voorrangsregelingen voor bus en tram op kruispunten.