Het aandeel van honderd procent cargo vluchten (‘full freighters’) neem toe. Momenteel wordt vijftig procent van de vracht per cargovliegtuig vervoerd en vijftig procent in passagiersvliegtuigen (‘belly load’). De trend is dat vracht steeds meer in cargovliegtuigen vervoerd wordt. Vracht wordt binnen Europa nauwelijks per vliegtuig vervoerd. Vracht is dus intercontinentaal, gaat gepaard met veel geluid en is vaak ’s nachts. Vier procent van het aantal vluchten, neemt daardoor twintig procent van de milieuruimte in.
Vrachtvervoer groeit iets harder dan het vervoer van passagiers, maar niet veel harder dan de totale groei van Schiphol. Wat vervoert wordt zijn voornamelijk hoogwaardige spullen en tijdgebonden producten.
Het belang van vracht voor de hub-functie van Schiphol is moeilijk in te schatten. Het vrachtvervoer lijkt niet belangrijk te zijn voor de Nederlandse economie. Zeventig procent van de vracht die langs Schiphol komt, heeft niets met Nederland te maken (komt niet van een Nederlands bedrijf en gaat niet naar de Nederlandse markt). Vijfennegentig procent van de bloemen van Aalsmeer gaat bijvoorbeeld via de weg. Met die zeventig procent zijn lokaal wel arbeidsplaatsen gemoeid, maar voor de totale arbeidsmarkt op nationaal niveau is dat niet van belang.
Dus kiezen we er als GroenLinks voor om het vervoer van luchtvracht via ‘full freighters’ te weren van Schiphol om daarmee andere sectoren van de luchtvaart verder te kunnen laten groeien? Of kiezen we ervoor het vrachtvervoer verder te laten ontwikkelen waarbij andere sectoren van de luchtvaart wellicht onder druk komen te staan?