De VVD presenteerde onlangs een plan dat beoogt een alternatief te zijn voor de schone lucht voorstellen van het college. Volgens Barn Geurts verdient de VVD een 9 voor vlijt, maar als we naar de resultaten kijken dan zijn de liberalen jammerlijk gezakt. Het plan kost de fietser en de OV-gebruiker bakken met geld en als het om het milieu gaat, dan leeft de VVD duidelijk nog in sprookjesland.

Voor haar intenties verdient de VVD een grote pluim. Ik waardeer het dat nu ook de Amsterdamse liberalen vinden dat de Europese normen voor luchtkwaliteit gehaald moeten worden. Het voorstel voor een sloopregeling voor oude, vieze auto’s is helemaal geen gek idee. Zelfs over rekeningrijden valt te praten. Dat is winst. Maar de rest van de voorstellen waarmee de VVD komt om de lucht te zuiveren is een sprookjesverhaal. Zou het daarom zijn dat in hun plan wordt gesproken over ‘tovergroen’?

Het meest idealistische voorstel om maar lekker door te kunnen blijven rijden is het idee om 50.000 bomen in de stad te plaatsen. Volstrekt onhaalbaar. Waar wil de VVD al die bomen laten? Langs de vieze stadswegen passen die bomen niet. Het meest effectief zijn bomen op rotondes, maar waar haalt de VVD 50.000 rotondes vandaan? Zoals de VVD aangeeft zijn naaldbomen het meest effectief om fijnstof op te nemen. Naaldbomen groeien op zandgrond, terwijl Amsterdam is opgetrokken uit de klei. De VVD kan toch niet serieus menen dat Amsterdam dan maar volgestort moet worden met zand? Bovendien zou het nog zeker 10 jaar duren voordat de bomen van de VVD groot genoeg zijn om genoeg fijnstof uit de lucht te halen. En ja, over ruim twee jaar is het al 2010.

Groene golven voor zwaar en vervuilend vrachtverkeer is nog een groen idee van de VVD. In plaats van de vervuiling aan de bron te bestrijden, bijvoorbeeld door vuile vrachtwagens te weren uit de stad zoals het college voorstelt, krijgt het zwaarste meest vervuilende verkeer van de VVD vrije corridors door de stad om lekker snel door te rijden. ‘Stimuleren werkt beter dan sanctioneren’, aldus de VVD. Het adagio ‘keihard aanpakken’ geldt dus blijkbaar wel voor de hangjongere, maar niet voor de milieuvervuiler.

Tot slot, de financiële onderbouwing. De plannen van de partij die erop voorstaat altijd zo op de centjes te letten kosten €34 miljoen. Daarnaast moet de VVD ook nog eens €41 miljoen aan inkomsten zien te regelen, omdat in hun voorstel het betaald parkeren niet wordt uitgebreid. Dat geld wordt in de plannen van het college voor een groot gedeelte geïnvesteerd in het OV, in P+R plekken rondom de stad, en andere maatregelen voor schone lucht die de VVD onderschrijft. Waar haalt de VVD €76 miljoen vandaan? Uit de gelden voor groen en uit budgetten om het fietsen en het OV in Amsterdam aantrekkelijker te maken! En verder uit geld voor de stadsdelen en door te potverteren op de begrotingen van 2009 en 2010 zonder duidelijk te maken ten koste waarvan dat gaat. Al met al is het prettig dat de VVD meedenkt over een schoner milieu, maar voor een serieus alternatief voor de plannen van GroenLinks en de PvdA moet zij haar huiswerk helaas nog een keertje overdoen.

Barn Geurts
Gemeenteraadslid voor GroenLinks in Amsterdam

Dit artikel verscheen vandaag in Het Parool