Dankzij een motie van GroenLinks bij de begrotingsbesprekingen, die werd gesteund door coalitiepartner PvdA en de SP, is de onafhankelijke klachtenlijn van het Amsterdams Patiënten en Cliënten Platform (APCP) behouden.
In één van de laatste vergaderingen van de vorige raadsperiode ging de gemeenteraad, ondanks de tegenstemmen van GroenLinks en de SP, akkoord met het besluit van oud wethouder Belliot om de klachtenlijn vanaf 2007 niet meer te subsidiëren. Het argument hiervoor was dat de gemeente zelf een klachtenlijn had ingesteld. Met dit besluit werd volledig voorbij gegaan aan het feit dat een onafhankelijke klachtenlijn een heel andere functie heeft dan een bezwaarschriftenloket van de gemeente. Het klachten- en adviespunt van het APCP heeft een belangrijke functie bij het ondersteunen van kwetsbare groepen om hen optimaal van hun rechten gebruik te kunnen laten maken.
Maar een nieuwe raad en een nieuw college biedt nieuwe kansen. Bij de begrotingsbesprekingen diende GroenLinks raadslid Marieke van Doorninck een motie in voor het behoud van de onafhankelijke klachtenlijn. Zeker bij de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is een onafhankelijk klachten- en adviespunt van groot belang, zowel ter ondersteuning van patiënten en cliënten, als ook ter signalering en advisering van het gemeentelijk service centrum Wmo. De motie werd aangenomen. Nu het klachten- en adviespunt blijft bestaan, kan de aanwezige sociaal juridische expertise ook breder worden ingezet. Bijvoorbeeld bij de opvang en begeleiding van klachten bij de loketten ‘Zorg en Samenleven’.