De ophef over de voortgang van het plan Voorrang voor een Gezonde Stad is een slechte poging om de intenties en plannen van het College om de Amsterdamse luchtkwaliteit te verbeteren in twijfel te trekken, aldus GroenLinks milieuwoordvoerder Barn Geurts. Dat de milieuzone voor personenauto’s is vertraagd is heel vervelend, maar de oorzaak daarvan ligt bij het Rijk, niet bij een twijfelend Amsterdams College.
De kranten stonden vorige week bol van de uitgestelde milieuzone voor personenauto’s: ‘De coalitie heeft te haastig gehandeld’, het CDA beschuldigde wethouder Vos van slechte voorbereiding, het VVD betichtte het College van misleiding en D66 noemde uitstel een wijs besluit. Wat is hier werkelijk aan de hand? De wetgeving in Den Haag is vertraagd, waardoor waarschijnlijk de milieuzone voor personenauto’s niet per januari 2010 kan worden ingevoerd, maar later. Zijn de doelen van Voorrang voor een Gezonde Stad gewijzigd? Nee. Zijn de plannen om de lucht in de stad schoner te maken gewijzigd? Nee.
Barn Geurts heeft zich zeer verbaasd over alle ophef, die volgde op het uitkomen van de voortgangsrapportage. Voor de zomer van 2008 heeft de gemeenteraad ingestemd met Voorrang voor een Gezonde Stad en het Actieplan Luchtkwaliteit, omdat de stad in 2010 moet voldoen aan strenge Europese normen voor de luchtkwaliteit. De gezondheid van inwoners wordt bedreigd en grote bouwprojecten worden stilgelegd als de lucht niet schoner wordt. Belangrijke redenen om ingrijpende maatregelen te treffen. Het plan werd daarom aangenomen. Na een half jaar blijkt de uitvoering van al die plannen grotendeels op schema te liggen.
Een deel van de maatregelen is reeds uitgevoerd. Het autoverkeer in de binnenstad wordt teruggedrongen door verhoogde parkeertarieven per januari 2009, een milieuzone voor vuile vrachtauto’s is ingevoerd per januari 2009 en het gemeentelijk wagenpark is grotendeels vervangen door schonere voertuigen. Daarnaast wordt er al gewerkt aan uitbreiding van het aantal P+R plaatsen aan de Ring oa. in Bos en Lommer en op het Zeeburgereiland en wordt de bereikbaarheid van het OV verbeterd, om te beginnen met het verhogen van de frequentie op een aantal belangrijke buslijnen, en binnenkort komt er een nieuwe busdienst vanuit Westerpark naar Sloterdijk.
Bij de vaststelling van alle plannen voor schone lucht heeft de raad vorig jaar in principe ook gekozen voor een milieuzone voor personenauto’s in 2010. Alhoewel de gemeente inschat dat een dergelijke milieuzone noodzakelijk is om op tijd aan de normen te voldoen, is besloten om medio 2009 nog een laatste controle uit te voeren, om vast te stellen of deze ingrijpende maatregel nog steeds nodig is. Aan de hand van die resultaten, wordt er definitief beslist. Voor het invoeren van een milieuzone voor personenauto’s moet echter ook nationale wetgeving worden aangepast. En dat is nu vertraagd, waardoor de milieuzone voor personenauto’s niet per 1 januari 2010 in zal kunnen gaan.
Barn Geurts: ‘In november zijn alle raadsleden al bericht over vertraging in de wetgeving. Verschrikkelijk jammer, maar op dit moment niets nieuws onder de zon. Echter, met het verschijnen van de voortgangsrapportage, meent de gehele oppositie op een gemakkelijke manier het nieuws te kunnen halen en vraagtekens te zetten bij de intenties van het college en de coalitie.’ Aan deze ontnuchterende uitleg van Geurt in de Commissie Verkeer en Vervoer van woensdag 14 januari had de oppositie niet zoveel meer toe te voegen.
Ook wethouders Herrema (PvdA) en Vos (GroenLinks) lieten er geen onduidelijkheid over bestaan: Voorrang voor een gezonde stad is niet gewijzigd, beide partijen staan er nog steeds achter, de milieuzone voor personenauto’s komt er, als uit onderzoek blijkt dat deze maatregel noodzakelijk is.