'Als de luchtkwaliteit in 2010 niet verbeterd is, dan kan de bouw van 10.000 woningen gevaar lopen', dit zei GroenLinks-wethouder Maarten van Poelgeest (Ruimtelijke Ordening) gisteren bij een bijeenkomst over woningbouw.
Om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren, heeft het college van PvdA en GroenLinks een flink pakket aan maatregelen voorgesteld. Een daarvan is het verhogen van de parkeertarieven binnen de ring. Gebleken is dat dit een zeer effectieve maatregel is om het autoverkeer terug te dringen. Sinds de invoering van het hoge parkeertarief in het centrum van Amsterdam is het autoverkeer daar met 25% afgenomen, terwijl het autoverkeer om de stad in dezelfde periode met 35% steeg. Ook het autobezit van bewoners in de binnenstad is afgenomen. Overigens heeft slechts een minderheid van de Amsterdammers een auto. Ruim tweederde van de Amsterdammers boven de 18 jaar verplaatst zich op de fiets, met het openbaar vervoer of heeft een Greenwheelsabonnement.
Het verbeteren van de luchtkwaliteit is niet alleen noodzakelijk om de gezondheid van Amsterdammers te beschermen. Als de Europese normen voor luchtkwaliteit in 2010 niet gehaald worden, dan is de kans groot dat er op veel plaatsen in de stad niet meer gebouwd mag worden. Wethouder Van Poelgeest: 'Dan lopen bouwprojecten rond de ring A10 en bij grote invalswegen gevaar. De economische effecten daarvan tikken hard aan.' Het college vindt, evenals de fractie van GroenLinks, het verhogen van de parkeertarieven een noodzakelijke maatregel om de lucht in de stad schoner te maken.
Zie ook het artikel in Het Parool van vrijdag 28 september.