GroenLinks Amsterdam maakt zich zorgen om de verkeersveiligheid van grote personenwagens (SUV’s). De fractie wil dat in kaart wordt gebracht hoe groot het probleem in Amsterdam precies is en welke maatregelen genomen kunnen worden.

In een door 3VO ondersteunde nota zet de Tweede Kamerfractie van GroenLinks uiteen waarom de SUV’s zo gevaarlijk zijn. Door de hoogte en zwaarte van deze auto’s veroorzaken ze bij botsingen veel meer letsel dan gewone personenauto’s. Een normale personenauto maakt  bij een botsing met een andere verkeersdeelnemer gemiddeld slechts 1,1 maal meer slachtoffers bij de andere partij (uiteraard veel meer bij botsingen met fietsers en voetgangers, maar veel minder bij botsingen met vrachtwagens). Een terreinwagen veroorzaakt echter acht maal zoveel ellende bij de andere partij. SUV’s wegen tot wel 3500 kilo (een gemiddelde personenauto is 1126 kilo) en door de hoogte worden bijvoorbeeld kinderen makkelijk over het hoofd gezien. GroenLinks heeft ook bezwaar tegen de hardstalen constructie op de voorkant van de auto. Deze ‘koeievanger’is oorspronkelijk bedoeld als bescherming tegen overstekend wild. In de stad vormt deze constructie slechts een extra gevaar voor voetgangers en fietsers.

GroenLinks wil dat onderzocht wordt hoe de verkeersveiligheid met betrekking tot de SUV’s vergroot kan worden en wat effectieve maatregelen zouden kunnen zijn om het probleem aan te pakken. Bij de begrotingsbespreking van de commissie verkeer op 27 oktober zal GroenLinks een motie indienen.