Het verkeer loopt vast rond Amsterdam. Daarom dient GroenLinks Amsterdam vandaag een voorstel in tot een experiment met het beprijzen van het wegverkeer van de regio Amsterdam. De regering biedt de mogelijkheid voor zo’n experiment.

De groei van het autoverkeer neemt nog altijd toe. De beleidseffectrapportage Verkeer en Vervoer 2003 geeft aan dat het uitblijven van prijsmaatregelen van rechtstreekse invloed is op de vervoerskeuze, met name die van de auto. Maar liefst 30% groei van het autoverkeer is het gevolg. Dit kan zo niet langer. Amsterdammers hebben recht op een leefbare en bereikbare stad.

In het regeerakkoord wordt voor regio’s de mogelijkheid geboden om zich aan te melden voor een experiment met beprijzing. GroenLinks vraagt het Amsterdamse College om in Den Haag ervoor te pleiten dit experiment in Amsterdam en omgeving te laten plaats vinden. Het benutten van deze mogelijkheid door bijvoorbeeld tolheffing kan voor de ROA-regio een prikkel opleveren om meer te gaan carpoolen, het openbaar vervoer en de fiets te gebruiken of de spits te vermijden.
Tegelijk met het initiatief van de gemeenteraadsfractie diende de Tweede Kamerfractie van GroenLinks gisteren bij de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat een wetsvoorstel in waarin regio’s voortaan zelf kunnen beslissen om een vorm van tolheffing in te voeren. Zij kunnen zelf de hoogte bepalen en de opbrengsten naar eigen inzicht te besteden, bijvoorbeeld om het openbaar vervoer in de regio te verbeteren. Door dit wetsvoorstel krijgen steden de mogelijkheid om zelf iets te doen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid in de eigen regio.