Vandaag debatteerde de gemeenteraad over de situatie van vluchtelingen in de noodopvang in Amsterdam. Door onduidelijkheid over hun asielprocedure en het gebrek aan perspectief worden vluchtelingen in onder andere de Havenstraat steeds radelozer. GroenLinks diende samen met SP, PvdA en D66 een voorstel in dat het gemeentebestuur oproept om het mogelijk te maken dat vluchtelingen die in Amsterdamse noodopvang zitten, daar ook kunnen starten met hun procedure.

Uit berichtgeving van het Parool blijkt dat vluchtelingen in de Amsterdamse noodopvang gebukt gaan onder grote onzekerheid over hun toekomst en het gebrek aan mogelijkheden om te werken aan perspectief. Fractievoorzitter Rutger Groot Wassink: “De asielprocedure is verlengd van een half jaar naar maximaal vijftien maanden. Groenlinks vindt dat zeer onwenselijk en niet bevorderlijk voor de integratie van diegenen die een status gaan krijgen. Het is goed dat het gemeentebestuur deelt dat die verlenging onwenselijk is en ik hoop dat de lobby om in Amsterdam met de procedure te kunnen starten, succesvol is.”

Ook riep Groot Wassink op te onderzoeken welke activiteiten er bij de noodopvang kunnen worden aangeboden om mensen nu al aan hun toekomst te laten werken. De voorstellen werden met instemming van bijna de gehele raad aangenomen.