Ook op de Amsterdamse arbeidsmarkt wordt dagelijks gediscrimineerd. Hierdoor kunnen mensen minder makkelijk een baan vinden, verdienen ze minder en is het lastiger om verder te komen in hun carrière. Daarom gaat GroenLinks-wethouder Rutger Groot Wassink arbeidsdiscriminatie steviger aanpakken.

Of het nou bewust of onbewust gebeurt: we gebruiken stereotypen voor de ander en leven in onze eigen bubbel. Dat doet pijn en maakt dat mensen zich afkeren van de samenleving.

Door discriminatie tijdens sollicitaties en op de werkvloer lukt het sommige groepen niet om verder te komen in hun carrière. Amsterdam is een superdiverse stad, maar Amsterdammers met een biculturele achtergrond vinden minder makkelijk een baan dan witte sollicitanten, ook zwangere vrouwen worden gediscrimineerd. Mannen verdienen nog altijd meer dan vrouwen. Wethouder Rutger Groot Wassink (Antidiscriminatie en Diversiteit) wil zich niet alleen steviger uitspreken tegen discriminatie, hij wil ook af van de vrijblijvendheid. “We zetten woorden om in daden,” schrijft hij in een brief aan de gemeenteraad.

Leiderschap

De gemeente begint bij zichzelf en wil een voorkeursbeleid gaan voeren, zodat het personeel van de gemeente een betere afspiegeling van de Amsterdamse bevolking wordt. Er moeten meer mensen van kleur een plek krijgen in het midden en hoge management. Amsterdam organiseert al trainingen om inclusief te werven en te selecteren om zo mensen van verschillende achtergronden gelijke kansen te geven. Hierdoor is het aandeel van vrouwen in de top al toegenomen, dat is nu 45%. Maar het aantal medewerkers met een biculturele achtergrond blijft nog achter. Er moet dus meer worden gedaan om de doorstroom van deze groep te bevorderen.

De stad wil samen met bedrijven en organisaties optrekken om arbeidsdiscriminatie te voorkomen en te bestrijden. Ook de voedingsbodem onder discriminatie moet worden weggenomen, zodat het niet steeds weer de kop opsteekt.

Mystery guests

Omdat we weten dat een zachte aanpak niet werkt, wil Rutger Groot Wassink mystery guests inzetten. Dat zijn inspecteurs in burger die komen kijken of de regels wel worden nageleefd. In de horeca werkt dat al bij het controleren van het deurbeleid. De gemeente gaat onderzoeken hoe dit soort mystery guests kunnen worden ingezet bij bedrijven en ook om het eigen beleid als werkgever te toetsen.

Amsterdam wil leiderschap tonen door sterke sociale normen te stellen. Als de gemeente zelf zegt: “In deze stad tolereren wij geen arbeidsmarktdiscriminatie,” dan zal dat andere bedrijven en organisaties aansporen om na te gaan hoe zij voor een inclusieve werkomgeving zorgen. Ook gaat de gemeente met bedrijven praten om een vrijwillig keurmerk inclusieve organisatie te ontwikkelen. Bedrijven kunnen elkaar dan zelf bij de les houden en helpen om een inclusieve werkomgeving te creëren, een werkomgeving waar iedereen zich thuis voelt.

Stagediscriminatie

Als je het probleem echt bij de bron wilt aanpakken dan moet er ook stagediscriminatie worden aangepakt. Groot Wassink: “Als het bij de eerste kennismaking met werkgevers al misgaat, is het moeilijk om een goede start op de arbeidsmarkt te maken.” Daarom gaat de gemeente met het ROC van Amsterdam praten over de mogelijkheden om een pilot te beginnen met mystery guests. Deze kunnen worden ingezet om stagediscriminatie bij leerbedrijven tegen te gaan.

Op 13 februari stemde een ruime meerderheid in de gemeenteraad voor de plannen. Behalve coalitiepartijen GroenLinks, D66, PvdA en SP, stemden ook oppositiepartijen Partij voor de Dieren, DENK, ChristenUnie en Bij1 voor de plannen.