Elke Amsterdammer die op zoek is naar een huis kan erover meepraten: de stad is veel te duur. Amsterdam als nieuw Parijs of Londen is opeens niet meer een ver schrikbeeld, maar komt akelig dichtbij. Dit mogen we niet laten gebeuren. De stad is niet alleen voor wie het kan betalen. Alle Amsterdammers verdienen een betaalbare woning. Het is tijd voor verandering. Met deze 5 voorstellen houden we Amsterdam betaalbaar.

1) We bouwen 75.000 woningen bij
Meer mensen in Amsterdam betekent ook meer woningen. Daarom willen wij de komende 10 jaar 75.000 woningen bijbouwen. 10.000 daarvan reserveren we voor jongeren en studenten.

2) 40-40-20 voor nieuwbouw
Niet alleen hebben we meer nieuwe woningen nodig, ook moeten er meer nieuwe betaalbare woningen komen. Daarom reserveren we 40% van alle nieuwbouw voor sociale huur, 40% voor middeldure woningen en 20% voor de vrije sector.

3) We stoppen de verkoop van sociale huurwoningen
Met eindeloze wachtlijsten voor sociale huur en een onbetaalbare vrije huursector kunnen we niet nóg meer sociale huurwoningen verkopen. Daarom stoppen we het verkopen van sociale huurwoningen en blijven we de sociale mix in de Amsterdamse wijken bewaken.

4) We richten een gemeentelijke woningcoöperatie op
We staan voor een grote opgave voor de bouw van sociale en middeldure woningen. We richten een gemeentelijke woningcoörperatie op die zorgt voor betaalbaar wonen voor kwetsbare groepen en lage en middeninkomens.

5) We hogen de inkomensgrens voor sociale huur op
Niet alleen lage inkomens hebben het moeilijk op de Amsterdamse woningmarkt, ook middeninkomens. Daarom willen we de inkomensgrens voor sociale huur ophogen zodat het ook toegankelijk wordt voor de middeklasse. Dit kan Amsterdam echter niet alleen. Daarom moet de gemeente alles op alles zetten om dit in Den Haag voor elkaar te krijgen.

Lees meer over onze woonplannen in ons verkiezingsprogramma.