GroenLinks staat voor een divers winkelaanbod. Dat betekent geen hele straten vol nutellawinkels of andere monocultuur. Daarom drongen we jarenlang bij het college aan op branchering. Nu komt ze eindelijk met een aanpak. Dat is goed, maar er is meer mogelijk.

Branchering is een manier om via bestemmingsplannen, samen met ondernemersverenigingen, de diversiteit van winkels beter te beschermen. In elke leuke unieke kledingwinkel mag volgens de huidige systematiek bij vertrek van de huidige eigenaar ook een souvenirwinkel, of een nutella-shop. Door de nieuwe aanpak wordt in de drukste straten nu gekeken naar beperkende bestemmingen, bijvoorbeeld ‘levensmiddelen’ in plaats van ‘winkel’. Zo worden winkels en winkelstraten beter beschermd tegen oprukkende eenheidsworst en toeristificatie.

GroenLinks is blij dat Burgemeester en Wethouders hiermee aan de slag gaan, maar er kan veel meer dan het college nu voorstelt. Daarom diende Jorrit Nuyens namens de fractie van GroenLinks in de raadsvergadering van 11 mei zeven voorstellen per afzonderlijke motie in:

1. Zelf vastgoed kopen en eerlijk verhuren aan Amsterdamse winkeliers.
    Een waardevaste investering, die de gemeente en daarmee ook bewoners en ondernemers beschermt tegen vastgoedboeven;
  2. Stop de verkoop van strategisch gemeentelijk vastgoed in het Centrum.
    Wat je nu verkoopt, is morgen zomaar een wafelwinkel. Waarom doorgaan met verkopen?
  3. Een Amsterdamse Middenstands Coöperatie.
    De gemeente moet helpen deugdelijk kapitaal de Amsterdamse vastgoedmarkt op te loodsen. Samen met winkeliers kunnen die een coöperatie oprichten, zodat zoveel mogelijk winkeliers zelf eigenaar worden van hun winkel.
  4. Steun het Buurtinitiatief Stad Onder Dak bij aankoop van het PC Hoofthuis.
    Zodat een niet-commerciële oase ontstaat in het overbelaste Centrum.
  5. Steun buurtinitiatieven.
    Ontwikkel een aanpak om initiatieven als “Geef Om de Jan Eef” beter te ondersteunen. Dat zo’n goed initiatief bijna op z’n gat ligt is een schande. Amsterdam moet dergelijke initiatieven structureler ondersteunen.
  6. Stop Prijsopdrijving Winkelhuren.
    Winkeliers maken vaak geen bezwaar bij onterechte huurverhoging. Het gestapeld effect daarvan werkt prijsopdrijvend. Dat geldt ook voor de falende taxatiepraktijk van makelaars. Winkeliers moeten standaard worden gesteund bij het maken van bezwaar en de gemeente moet onafhankelijke taxateurs bieden voor contra-expertise.
  7. Voorkom vooraf al verschraling.
    GroenLinks wil in gebieden waar nu nog geen toeristificatie is maar wel al op de loer ligt, een aanpak die bestemmingsplannen nu al aanpast, zodat niet in elke leuke lunchroom in West straks een Dunkin’ Donuts kan.

Na het debat en de stemmingen zijn vier van de zeven moties aangenomen door de gemeenteraad. Dit zijn 3. Een Amsterdamse Middenstands Coöperatie, 4.Steun het Buurtinitiatief Stad Onder Dak bij aankoop van het PC Hoofthuis, 6. Stop Prijsopdrijving Winkelhuren en 7. Voorkom vooraf al verschraling. Al met al forse verbeteringen van de door het college voorgestelde aanpak.