Vorige week kwam het bijna zijdelings ter sprake in de commissievergadering. Het agendapunt was het Meerjarenplan Verkeersveiligheid, daarbij vroeg ik het college hoe de onderhandelingen met het Rijk liepen over de lokale helmplicht voor snorscooters. Het antwoord was zorgwekkend.
Hoe zat het ook alweer? Bijna de gehele Amsterdamse gemeenteraad wil de snorscooters van het fietspad naar de rijbaan verplaatsen. Zo moeten fietspaden weer echte fietspaden worden. Om dat veilig te kunnen doen op 50 km/h wegen, moet er echter wel een helmplicht komen. Daar was een wetswijziging voor nodig. De minister leek er wel voor te voelen om gemeentes de ruimte te geven voor een lokale helmplicht. Begin dit jaar rekende de wethouder voor dat de Tweede Kamer in de zomer van 2017 de wetswijziging zou kunnen nemen en dat we dan op 1 januari 2018 in Amsterdam de scooters van het fietspad kunnen weren.
Er liepen en lopen echter nog taaie onderhandelingen tussen de gemeente en het ministerie over waar die helmplicht dan precies zou moeten gelden. Een hele zone (zoals ‘binnen de ring’)? Of een afweging per straat?
Het ministerie wilde dat de gemeente per straat aangeeft of daar een helmplicht moet gelden of niet. Daarvan hangt dan dus de verplaatsing van het fietspad af. De gemeente wil dat juist niet. Al een half jaar geleden maakten we dat duidelijk. Het ene fietspad wel scootervrij, het andere niet: ondoenlijk en belachelijk. Maar nu blijkt het ministerie niet te bewegen op dit punt en dat is zeer zorgelijk.
Als het ministerie echt niet beweegt is er echter nog een uitweg voor Amsterdam: de 50 km/h wegen waar geen helmplicht komt moeten aangewezen worden als 30 km weg. Bij een 30 km weg kunnen snorscooters namelijk wél veilig zonder helmplicht naar de rijbaan. Zodat we straks wél overal prettige scootervrije fietspaden hebben.