Vandaag werd in de commissie Infrastructuur het vernieuwde ontwerp voor het Stationsplein besproken. Het is een prachtig plan. Naar aanleiding van een motie van onder meer GroenLinks uit de vorige periode komt er onder het water van het Open Havenfront een fietsparkeergarage met 7.000 plekken, met verbindingsgang naar de metrohal. Bovendien kan zo het water van het Open Havenfront ook vergroot worden, een lang gekoesterde wens van stadsbeschermers en erfgoedliefhebbers.

Nieuwe fietstunnel

Maar ook mooie plannen kunnen natuurlijk beter. In het ontwerp zou de fietsroute richting de mooie nieuwe fietstunnel onder het CS niet een vrijliggend fietspad worden, maar een rijweg met een fietsstrook. Omdat er heel weinig autoverkeer verwacht wordt, is het veel slimmer om hier een fietsstraat van te maken: de fietser kan de hele rijbaan gebruiken en de spaarzame auto is er te gast.

Touringcars in de Barbizondriehoek

Een ander punt van aandacht zijn de halteplekken voor touringcars. In de ‘Barbizondriehoek’ voor de Sint Nicolaaskerk komen er in het ontwerp zes parkeerplekken. Dit waren ooit de compensatiehaltes voor de verdwenen plekken van het Damrak. Maar de wereld heeft niet stil gestaan. De stad wordt drukker en drukker, steeds vaker klinkt de roep dat de binnenstad zo nadrukkelijk in de uitverkoop wordt gezet voor het toerisme. Er zijn ook steeds meer touringcars gekomen. Dat is gek, want er is touringcarbeleid in het leven geroepen om de druk van touringcarverkeer juist te verminderen.

De zes geprojecteerde halteplekken bij het Barbizon kunnen in de toekomst bovendien alleen bereikt worden via het Damrak. Op zich is dat dezelfde situatie als vroeger, toen ze nog op het Damrak zaten. Maar GroenLinks wil geen duizenden touringcars het stadshart meer insturen om voor het CS de passagiers in een rondvaartboot te laten stappen. Dat kan ook elders. Al jaren wordt er met de branche gepraat over spreiding, andere locaties, zoals de passengersterminal, busplatform en de Zouthaven. Maar er zit weinig schot in, terwijl iedereen op zijn klompen aanvoelt dat de dagen van de touringcar op deze plek zijn geteld.

Schrap touringcarhaltes uit ontwerp

We zitten nu in de besluitvormingsfase van het nieuwe Stationseiland. Vandaag lag het ontwerp voor, volgende maand het bestemmingsplan. Laten we nu een stap zetten en de touringcarhaltes in de Barbizondriehoek uit het ontwerp schrappen. De branche heeft de tijd om zich aan te passen aan alternatieven, want de uitvoering duurt op deze plek nog wel even. Maar dan is in ieder geval de wens duidelijk van het gemeentebestuur: ook de toeristische sector moet zich aanpassen aan het drukker worden van de stad en ruimte geven aan mensen.